Tsjetsjenië: stop geweld tegen holebi's

Tsjetsjenië: stop geweld tegen holebi's

3.566 handtekeningen van het 10000 streefdoel

Tsjetsjenië ontketende eind december een nieuwe golf van geweld tegen homoseksuele mannen en vrouwen.

Volgens berichten worden meer dan 40 mensen in een overheidsgebouw vastgehouden en gemarteld. Ten minste twee mensen zouden zijn doodgemarteld.

Roep Rusland op mensen die in deelrepubliek Tsjetsjenië gevaar lopen vanwege hun seksuele geaardheid te beschermen en onmiddellijk onderzoek te doen naar deze haatmisdrijven.

In 2017 vond er in Tsjetsjenië een gecoördineerde gewelddadige actie plaats waarbij meer dan 100 LHBTI’s werden opgesloten en gemarteld in geheime gevangenissen. Ten minste drie mannen zijn vermoord. President Kadyrov van Tsjetsjenië wijst alle beschuldigingen van de hand.

Tot dusver weigert Rusland onderzoek te doen en kan Tsjetsjenië doorgaan met deze vervolging van homoseksuelen.

steun ons protest en  teken de petitie.

teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.