Polen: bescherm vrouwen die zich uitspreken tegen haat

Actie

Polen: bescherm vrouwen die zich uitspreken tegen haat

UPDATE 24/10/2019

Vandaag oordeelde de rechter dat de vrouwen ONSCHULDIG zijn. De vrouwen zijn opgelucht en erg dankbaar voor jullie steun!

21.596 mensen in België tekenden deze petitie. Wereldwijd zijn er meer dan 120.000 handtekeningen. Bedankt!

Tijdens de onafhankelijkheidsmars in Polen op 11 november 2017 werd aan alle zijden gedemonstreerd. Veel betogers droegen racistische symbolen met zich mee. Als een antwoord hierop droeg een groep van 14 vrouwelijke activisten een spandoek met de boodschap "Stop fascisme". Al snel vielen woedende demonstranten hen aan. Tegen 13 vrouwen werd er een onderzoek gestart voor het verstoren van een legaal protest. 9 van hen kregen na afloop een boete.

Roep Polen op de vrouwen te beschermen en hun aanvallers te berechten.

De onafhankelijkheidsmars in Warschau is een jaarlijks event dat de laatste tijd ook extreemrechtse en nationalistische groeperingen aantrekt. Een groot aantal deelnemers hadden Bengaals vuur bij, staken voetzoekers af en scandeerden of droegen spandoeken met xenofobe boodschappen zoals “voor een wit Polen” en “Europa moet blank of onbewoond zijn”.

Tijdens de mars in november 2017 besloten 13 moedige vrouwen om zich uit te spreken tegen de haatboodschappen die in de manifestatie verspreid werden. Ze droegen een banner met daarop “Stop fascisme” en mengden zich tussen de betogers. Luttele minuten nadat ze de banner tevoorschijn haalden, werden ze aangevallen. Een van de vrouwen verloor het bewustzijn en had medische zorg nodig. De aanval werd door een 14de vrouw op camera vastgelegd.

“Eerst trokken ze onze banner weg, daarna trokken ze aan onze kleren tot ze scheurden en  vervolgens gingen ze over tot schoppen. Ik kreeg meerdere schoppen in de rug.”

Elzbieta, een van de vrouwelijke activisten

Na afloop besloten de autoriteiten om het onderzoek naar de aanval tegen de vrouwen op te schorten. Hun argumenten ter verantwoording waren absurd en ongegrond. Enkele van de vrouwen tekenden beroep aan tegen deze beslissing. Op 13 februari 2019 werd hun beroep aanvaard: de rechter oordeelde dat er een onderzoek moet komen naar het geweld tegen de vrouwen op 11 november 2017.

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw