Elke schenker toont zijn of haar verontwaardiging over mensenrechtenschendingen én hoop op een wereld waarin alle mensen alle mensenrechten genieten. Elke gift versterkt onze beweging om samen schendingen van mensenrechten in de wereld uit te roeien.
Bij werven via directe dialoog of straatwerven spreken de wervers als ambassadeur van een goed doel mensen op straat aan en vragen hen om financiële steun. De techniek is meer dan 20 jaar geleden bedacht door medewerkers van Greenpeace die zo het aantal schenkers voor hun organisatie wilden doen groeien. Net als toen blijkt vandaag uit elke studie dat mensen geen lid of schenker zijn van een bepaald goed doel omdat ”men het hen nooit heeft gevraagd”. Logisch dus dat goede doelen de straat optrekken en voorbijgangers om financiële steun vragen. Niet met de collectebus, maar met dialoog. De wervers gaan een gesprek aan over het goede doel waar ze achterstaan en over de resultaten en waarden van die organisatie. De steun aan de organisatie is niet eenmalig maar structureel, door middel van een maandelijkse opdracht.
Amnesty International draagt haar geloofwaardigheid en kwaliteit van onderzoek hoog in het vaandel. We besteden dan ook erg veel belang aan een correct verhaal op straat. Amnesty International zorgt zelf voor de inhoudelijke training van onze straatwervers. We beschouwen hen immers als een deel van het eigen personeel.
De wervers die voor Amnesty International op straat staan, zijn het gezicht van de organisatie. Het zijn erg geëngageerde mensen die hun boterham verdienen door hun engagement te tonen. Ze kiezen er bewust voor om voor Amnesty te werven en staan als één man of vrouw achter onze organisatie.
We vinden het belangrijk dat onze wervers een hoge ethische standaard hanteren. Daarom dienen zij een handvest te respecteren.
Amnesty werkt net als andere ngo’s samen met gespecialiseerde partners voor haar fondsenwerving. Natuurlijk kost dat geld. Of het nu gaat om de mailingfirma die zorgt dat schenkers een brief met overschrijving in de bus krijgen, een kaarsenfabrikant die kaarsen levert voor de eindejaarscampagne of een oproep tot schenkingen via een mediacampagne… Elke manier van fondsenwerven heeft zijn prijs. Die prijs moet steeds in verhouding zijn met de opbrengsten. Daar waken, naast ons secretariaat, niet enkel onze Kascommissie, de FOD Financiën en de externe revisoren over, maar ook onze eigen penningmeester en het internationaal secretariaat van Amnesty International op basis van regelmatige financiële rapportages.
Amnesty International tracht waar het kan samen te werken met vzw’s, zoals de samenwerking met Emo vzw voor de campagne Testament.be. De meeste organisaties die actief zijn in de fondsenwerving zijn echter privé-bedrijven weliswaar met jarenlange ervaring in de ngo-sector en tarieven aangepast aan deze sector.
Het spreekt dan ook voor zich dat Amnesty International met veel zorg omgaat met de financiële middelen waarover we beschikken. We brengen daarover jaarlijks verslag uit aan de Algemene Vergadering en in ons jaarverslag, waarin je meer kan lezen over onze activiteiten, resultaten, inkomsten en uitgaven.
Meer financiële info vind je hier.