Schrijfmarathon: steun Anna & Vira uit Oekraïne

Schrijfmarathon: steun Anna & Vira uit Oekraïne

661 / 5.000 handtekeningen

AANGEVALLEN OMDAT ZE OPKOMEN VOOR LGBTI+-RECHTEN

Anna Sharyhina en Vira Chernygina uit Oekraïne richtten een organisatie op die opkomt voor de rechten van LGBTI+-personen (lesbiennes, homo- en biseksuelen, transgender en intersekse personen) en vrouwen: Sphere. Sphere werd de afgelopen jaren tientallen keren aangevallen. De organisatie doet hier telkens aangifte van, maar de politie heeft nog nooit iemand ter verantwoording geroepen.

Sphere biedt een veilige plek aan vrouwen en LGBTI+’ers in de stad Charkov. De mensen en gebouwen van Sphere zijn al meerdere keren aangevallen. Tegenstanders plasten tegen de muur, smeerden uitwerpselen op deurknoppen, sloegen ramen in en riepen homofobe slogans. De daders worden niet vervolgd en tijdens de eerste Pride in Charkov deden zelfs politieagenten mee aan het homofobe geweld. LGBTI+’ers voelen zich daardoor onveilig.

Roep de autoriteiten van Oekraïne op de mensen die Sphere aanvallen te vervolgen.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de schrijfmarathon