België: maak een topprioriteit van de strijd tegen seksueel geweld

België: maak een topprioriteit van de strijd tegen seksueel geweld

1.204 / 10.000 handtekeningen

De cijfers liegen er niet om: seksueel geweld is een ernstig probleem in België. SLACHTOFFERS BLIJVEN VANDAAG VAAK IN DE KOU STAAN. Ze stuiten op muren van ongeloof, negatieve reacties en op instanties die niet willen of niet kunnen helpen.

De afgelopen jaren zette België verschillende stappen in de goede richting, zoals de oprichting van de eerste Zorgcentra na Seksueel Geweld in 2017. Er is echter meer nodig. Zo gebeuren er in ons land gemiddeld 100 verkrachtingen per dag. Slechts 1 op 10 personen doet aangifte. Meer dan de helft van verkrachtingszaken wordt geseponeerd zonder enig gevolg. Dat is onaanvaardbaar. Want het gaat om een verregaande aantasting van de fysieke en psychische integriteit van het slachtoffer.

Seksueel geweld is altijd een schending van mensenrechten. Preventiecampagnes, opvang van slachtoffers en bestraffing van daders zijn noodzakelijk om dit geweld te doen stoppen.

Ondersteun onze eis en vraag de regeringen van België om een topprioriteit te maken van de strijd tegen seksueel geweld.

* De enquête werd afgenomen door het bureau Dedicated in september en oktober 2019 bij 2.300 Belgen tussen 15 en 75 jaar oud.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.