België: maak een topprioriteit van de strijd tegen seksueel geweld

België: maak een topprioriteit van de strijd tegen seksueel geweld

5.395 / 10.000 handtekeningen

'THUIS' is niet voor iedereen EEN VEILIGE PLEK. OOK IN HUISELIJKE KRING KOMT SEKSUEEL GEWELD VOOR: 1 OP 5 ondervraagden in onze enquête* gaf aan ooit gedwongen te zijn tot seks binnen een relatie.

De cijfers liegen er niet om: seksueel geweld is een ernstig probleem in België. Per dag worden er in ons land gemiddeld 100 mensen verkracht. Slechts 1 op 10 personen doet aangifte, soms uit schrik om niet geloofd te worden. Meer dan de helft van verkrachtingszaken wordt geseponeerd zonder gevolg. Dit is onaanvaardbaar.

En dat willen we veranderen. Want het gaat hier om een verregaande aantasting van de fysieke en psychische integriteit van een persoon.

Preventiecampagnes, opvang van slachtoffers en bestraffing van daders zijn noodzakelijk in de strijd tegen seksueel geweld.

Ondersteun onze eis en vraag de regeringen van België om een topprioriteit te maken van de strijd tegen seksueel geweld, tijdens en ook na deze pandemie.

* De enquête werd afgenomen door het bureau Dedicated in september en oktober 2019 bij 2.300 Belgen tussen 15 en 75 jaar oud

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.