Schrijf-ze-VRIJdag: filmpjes

Schrijf-ze-VRIJdag: filmpjes

Hieronder vind je een overzicht van al het videomateriaal dat bij het schoolpakket 2020-2021 hoort.

WAT IS DE SCHRIJF-ZE-VRIJDAG?

MOSES – Moses vertelt wat het voor hem heeft betekend dat er rond de hele wereld brieven werden geschreven om hem vrij te krijgen.

SEÁN – Seán Binder bedankt iedereen die brieven schreef op Schrijf-ze-VRIJdag.
 

THEMA ‘VRIJ EN GELIJK': Voor wie schrijven we?

WANGCHUK - Wangchuk neemt je in deze reportage mee naar zijn wereld en laat zien hoe zijn leven en het leven van vele andere Tibetanen lijdt onder het Chinese bewind. 

NASSIMA - Nassima komt op voor vrouwenrechten in Saudi-Arabië. Ze voerde o.a. campagnes voor de opheffing van het rijverbod voor vrouwen en de afschaffing van het mannelijke voogdijschap.

NYIRA - Nyira getuigt over etnisch profileren. Het is NIET NORMAAL dat ze tijdens het rijden onterecht werd tegengehouden door de politie.
 

 

MOHAMED- Mohamed getuigt over etnisch profileren. Het is NIET NORMAAL dat hij met zijn nieuwe fiets onterecht werd tegengehouden door de politie.

actie in de klas

ACTIVITEIT: AL WAT WE DELEN

 

ACTIVITEIT 5: DE DANSENDE ENKELING

 

 

Nog wat extra beeldmateriaal

Wat is Amnesty International?

Uitleg over het ontstaan, de missie en acties van Amnesty International.

  • Geschikt voor alle leeftijden
  • Engels met Nederlandse ondertiteling
  • Documentaire


Bekijk het filmpje op YouTube

Schrijf-ze-VRIJdag

  • Geschikt voor alle leeftijden
  • Nederlands

Je hebt meer macht dan je dacht!

Wat is het effect van de handtekeningen en de brieven die door Amnesty International verzameld worden?

  • Geschikt voor kinderen vanaf 13 jaar
  • Nederlands

Lies Engelen ©
Hieronder vind je de afzonderlijke voorbeeldbrieven terug, een presentatie voor in de klas en ontdek je hoe je je leerlingen kan motiveren om actie te ondernemen.
Maak kennis met de jongeren voor wie we schrijven op de Schrijf-ze-VRIJdag in het schooljaar 2019-2020.
Lies Engelen ©
Voor leerkrachten die honger hebben naar meer zijn we de literatuur ingedoken en lichten we een aantal thema’s toe vanuit sociologisch perspectief.
hier niet op duwen