jouw brief heeft impact

In 2023 schreven mensen uit heel Vlaanderen en Brussel meer dan 40.000 brieven en kaartjes tijdens de Schrijfmarathon! Jullie zorgden ook voor meer dan 68.000 handtekeningen.

Dankzij deze inzet, oefenen we samen druk uit op machthebbers om mensen vrij te laten of om op een andere manier te zorgen voor gerechtigheid.

Mohamed Baker
Mohamed Baker - (c) Hossam Sarhan

Ik dank iedereen voor alle steun die ik heb gekregen. De mensen die deelnamen aan Amnesty’s Schrijfmarathon deden veel meer dan ik had verwacht en dat zal ik nooit vergeten.

- Mohamed Baker, vrij in 2023

Veelgestelde vragen

De Schrijfmarathon campagne duurt van 1 tot en met 31 december. Je kan deelnemen en zelf een dag in december kiezen waarop je jouw schrijfactie wilt organiseren. Amnesty start de campagne met een Kick-off op 2 december in Antwerpen.

Ook als je niet bij de Kick-off aanwezig kan zijn, kies je dus gewoon een andere dag voor jouw schrijfactie. De meeste schrijfacties vinden plaats rond 10 december, Internationale Dag van de Mensenrechten.

Dat mag, al proberen we om de meeste schrijfacties in december te laten doorgaan. Hoe meer brieven er rond dezelfde periode verstuurd worden, hoe meer indruk ze maken en hoe groter de kans op impact.

De schrijfpakketten worden vanaf 20 oktober 2023 naar de deelnemers verstuurd. Organiseer je in januari nog een actie? Geef ons dan een seintje op [email protected], zodat we jou de meest actuele info kunnen bezorgen.

Over heel Vlaanderen worden schrijfacties georganiseerd door mensen zoals jij en ik. Sommigen schrijven in hun eentje of nodigen thuis hun familie of vrienden uit. Anderen pakken het grootser aan en zetten een schrijftafel neer op hun werk, in hun sportclub of favoriete café. Je kunt ook een online schrijfactie opzetten als fysiek samenkomen niet mogelijk is.

Je kan een gratis schrijfpakket bestellen waarin je handige tips krijgt om heel eenvoudig je eigen schrijfactie in december te organiseren. Hoe lang jouw schrijfactie duurt, bepaal je helemaal zelf: van één uurtje tot 24 uur of zelfs een hele week! (Tip: 10 december is Internationale Mensenrechtendag.) Heb je weinig tijd om zelf een schrijfactie te organiseren? Dan kan je vanaf eind november één van onze online petities tekenen en delen.

Zodra er nieuws is over een vrijlating of een andere positieve wending voor één van de tien mensen of groepen voor wie we actievoeren, dan lees je dat op onze website bij het overzicht van de meest recente resultaten. Je krijgt ook via e-mail een update als er goed nieuws is.

Wat leuk dat je mee wil doen aan de Schrijfmarathon! Je kan deelnemen aan de Write for Rights-campagne van Amnesty International Nederland. Dat is dezelfde campagne als de Schrijfmarathon in België. Meer info kan je vinden op www.amnesty.nl/write-for-rights.

Op vrijdag 2 februari 2024 organiseert Amnesty Vlaanderen de Schrijf-ze-VRIJdag. Dan schrijven meer dan 900 scholen over heel Vlaanderen en Brussel mee voor mensenrechten. Er is gratis schrijfmateriaal beschikbaar op maat van leerlingen als je brieven wil schrijven op school. Hier vind je alle info als je graag mee wil doen aan de Schrijf-ze-VRIJdag.

Als je niet genoeg krijgt van brieven schrijven, kan je meedoen aan de Schrijf-ze-VRIJdag in februari én aan de Schrijfmarathon in december. Omdat er drie overlappende schrijfacties zijn (voor Rocky, Justyna en Sawyeddollah), raden we aan om deze achter de hand te houden voor de Schrijf-ze-VRIJdag en tijdens de Schrijfmarathon te focussen op de overige zeven schrijfacties.

Ja, de Schrijfmarathon is een mensenrechtencampagne die wereldwijd georganiseerd wordt. Vorig jaar leverde de Schrijfmarathon meer dan 5,3 miljoen brieven, kaartjes en handtekeningen op uit bijna alle landen ter wereld.

Ja, we hebben ook achtergrondinformatie en voorbeeldbrieven in het Engels, Frans, Spaans en Arabisch. Stuur ons een mailtje via [email protected], dan bezorgen we jou het materiaal in de taal die je nodig hebt.

Bijna alles wat je nodig hebt voor een succesvolle schrijfactie, vind je in het gratis schrijfpakket. Je krijgt in het schrijfpakket al 1 grote enveloppe waarin je al je brieven en kaartjes kan stoppen.

Het enige wat je zelf nog moet voorzien zijn schrijfpapier en postzegels om de geschreven brieven en kaartjes naar ons kantoor in Brussel te sturen. Wij sorteren alles en zorgen ervoor dat alle brieven en kaartjes bij de juiste bestemmeling geraken. De buitenlandse verzendkosten zijn dus voor onze rekening.