Schrijfmarathon: Steun Sarah en Seán

Schrijfmarathon: Steun Sarah en Seán

1.247 / 10.000 handtekeningen

In Griekenland kan je in de cel belanden voor het redden van een mensenleven. Het overkwam Sarah Mardini (24) en Seán Binder (25) toen ze aan het werk waren als vrijwillige reddingswerkers in Lesbos. Hun job bestond eruit om boten in nood te spotten en mensen op de vlucht te redden.

Sarah en Seán worden beschuldigd van spionage, mensensmokkel en lidmaatschap van een criminele organisatie. Als ze schuldig worden bevonden, riskeren ze allebei 25 jaar celstraf. Ze brachten al meer dan 100 dagen in de cel door tot ze in december 2018 voorwaardelijk vrijkwamen.

"het beangstigende is niet dat ze me in de gevangenis gooiden, wel dat het iedereen kan overkomen. dit gebeurt wanneer de overheid iemand die vluchtelingen en migranten helpt als een crimineel beschouwt en zelf niet het recht om in veiligheid te leven, wil beschermen"

Seán Binder

Zelf vindt Seán niets heldhaftigs aan zijn engagement. Hij vindt het gewoon zijn verdomde plicht tegenover mensen die moeten vluchten om te overleven.

Sarah woont momenteel in Duitsland. Zij kent als geen ander de gevaren van zo’n reis. In 2015 ontvluchtte ze zelf de oorlog in Syrië. Haar boot kwam bijna tot zinken. Sarah en haar zus sprongen in het water en trokken de boot al zwemmend aan wal in Lesbos. Zo redden ze het leven van iedereen aan boord.

Vraag de Griekse overheid alle aanklachten tegen Sarah en Seán onmiddellijk in te trekken

verstuur nu mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de Schrijfmarathon

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw