Steun Nonhle uit Zuid-Afrika

Steun Nonhle uit Zuid-Afrika

186 handtekeningen van het 5000 streefdoel

Nonhle Mbuthuma voert actie tegen mijnbouwbedrijven die haar grond willen. Ze wordt met de dood bedreigd.

Al generaties lang leeft de familie van Nonhle Mbuthuma een boerenbestaan aan de prachtige, ruige zuidoostkust van Zuid-Afrika. Nu wordt dat bestaan bedreigd. Mijnbouwbedrijven willen in hun gebied titanium opgraven. Nonhle is bang dat zij, en honderden families in hun omgeving, hun grond zullen kwijtraken en dat het gebied wordt vervuild.

Ruim tien jaar geleden zette ze daarom met een paar anderen een organisatie op die zich verzet tegen mijnbouw. “Ik vecht niet voor mezelf, maar voor mijn gemeenschap en de komende generaties”, zegt ze.

Nonhles verzet is gevaarlijk. Ze ontvangt bedreigingen en in 2016 werd haar collega Sikhosiphi ‘Bazooka’ Rhadebe vermoord door twee mannen die zich voordeden als politieagenten. Hij stond bovenaan een dodenlijst waarop ook Nonhle staat. Nonhle gaat sindsdien van de ene schuilplaats naar de andere.

We roepen de Zuid-Afrikaanse autoriteiten op om Nonhle te beschermen en onderzoek te voeren naar bedreigingen die zij en andere actievoerders ontvangen.

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de Schrijfmarathon

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.