Schrijfmarathon: Steun Magai uit Zuid-Soedan

EN TER DOOD VEROORDEELD

WIE? Magai Matiop Ngong (17), scholier

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Magai werd op zijn vijftiende ter dood veroordeeld voor een ongeluk en kan elk moment geëxecuteerd worden.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Magai was een typische tiener. Hij ging naar school, hield van lopen en gospelzingen. De toekomst lag aan zijn voeten. Tot hij in 2017 veroordeeld werd voor de moord op zijn neef. Tijdens zijn rechtszaak probeerde Magai uit te leggen dat het niet om moord ging, maar om een ongeluk. Een afgeketst waarschuwingsschot had zijn neef dodelijk geraakt. Toch veroordeelde de rechter hem tot de galg.

Magai had tijdens zijn eerste hoorzitting geen advocaat die hem bijstond. Pas toen hij naar een andere gevangenis moest, kon hij een advocaat spreken. Twee jaar na het vonnis zit Magai nog steeds in de dodencel. Hij heeft een verzoekschrift ingediend om het vonnis te vernietigen en hoopt nog steeds vrij te  komen. Hij wil gaan studeren om anderen te helpen. Het internationaal recht en de Zuid-Soedanese grondwet verbieden de doodstraf voor mensen die jonger zijn dan 18 jaar op het moment dat ze een misdrijf begaan. Nochtans werden vorig jaar nog zeven mensen opgehangen, één ervan was nog maar een kind, zoals Magai.

Onze oproep?

We roepen de autoriteiten van Zuid-Soedan op om Magais doodvonnis te vernietigen. Teken nu!

Bijlagen:

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de Schrijfmarathon

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw