Schrijfmarathon: Steun José uit Mexico

DOOR DE POLITIE

WIE? José Adrián (18), scholier

WAAROM SCHRIJVEN WE?

José was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Hij werd mishandeld door de politie, maar de agenten worden niet berecht en José krijgt geen schadevergoeding.

WAT IS ER AAN DE HAND?

José Adrián was in 2016 op weg van school naar huis toen de politie hem tegenhield. De agenten gooiden hem tegen de politiewagen en één van hen stompte José in zijn nek. Hij was net 14 jaar oud en raakte onbedoeld verzeild in de nasleep van een opstootje tussen jongeren en de politie, waarbij de politieauto beschadigd raakte. De agenten arresteerden alleen José. Door gehoorproblemen kon hij namelijk niet goed met de politie communiceren. Bovendien komt hij uit een arme buurt. Het is een gekend patroon in Mexico: mensen uit armere lokale gemeenschappen worden vaak gediscrimineerd.

Op het politiebureau werd José met handboeien opgehangen. “Ze lieten me daar bijna een half uur hangen”, zegt hij. “Ze sloegen me op mijn borst en in mijn gezicht.” De politie liet hem pas vrij nadat zijn ouders een boete hadden betaald en de kosten voor de schade aan de politieauto. Vanwege de gebeurtenissen heeft José zijn studie moeten onderbreken. Hij en zijn familie smeken om gerechtigheid. De politieagenten werden immers niet berecht en de familie wacht nog steeds op een schadevergoeding van de overheid.

ONZE OPROEP

We vragen aan de Mexicaanse autoriteiten dat de verantwoordelijke politieagenten berecht worden en dat José Adrián een volledige schadevergoeding krijgt.

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de Schrijfmarathon

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw