Steun Gulzar uit Kirgizië

Steun Gulzar uit Kirgizië

133 handtekeningen van het 5000 streefdoel

In de bres voor vouwen met een handicap. Gulzar komt op voor vrouwen met een handicap en kan alle steun gebruiken om gehoord te worden.

Vrouw zijn én een beperking hebben levert tal van problemen op in Kirgizië. Het leidt tot discriminatie en praktische hindernissen. Gulzar Duishenova, weduwe en mama van twee kinderen, kwam erachter toen ze in 2002 werd aangereden door een dronken automobilist.

Kirgizië is niet rolstoelvriendelijk. Gulzar heeft altijd iemand nodig om haar in een bus of taxi te tillen, of op de behandeltafel van de arts te helpen. De meeste werkplekken zijn ongeschikt en zelfs haar eigen buurt is voor Gulzar onbegaanbaar, omdat de straten vol putten zitten.

Gulzar ervoer dat artsen vrouwen met een handicap niet met respect behandelen, omdat ze “ongeneeslijk ziek” zouden zijn. Vrouwen met een beperking krijgen te maken met allerlei vooroordelen over hun geestelijke capaciteiten en zijn ook vaker het slachtoffer van geweld door hun partner of een familielid.

In 2006 ontmoette Gulzar vrouwen met vergelijkbare problemen. Ze besloot zich in te zetten voor gelijkwaardige toegang tot gezondheidszorg, werk en voorzieningen voor vrouwen met een beperking. Gulzar voert vooral actie van thuis uit, via sociale media. Het is haar droom dat mensen met een handicap volwaardig en zonder discriminatie kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven.

We roepen de parlementsvoorzitter van Kirgizië op om te luisteren naar Gulzar en andere activisten die opkomen voor mensen met een beperking. We roepen hem op om het verdrag inzake personen met een handicap zo snel mogelijk te ratificeren en te implementeren.

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de schrijfmarathon

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.