Schrijfmarathon: Steun Emil uit Wit-Rusland

TIENER IN CEL SNAKT NAAR VRIJHEID

WIE? Emil Ostrovko (19), scholier

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Emil was 17 toen hij vorig jaar in elkaar geslagen en gearresteerd werd door de politie. Hij werd veroordeeld tot 8 jaar cel voor een klein drugsmisdrijf. Hierdoor kan Emil zijn plannen om te gaan studeren vergeten.

WAT IS ER AAN DE HAND?

In april 2018 wachtte Emil zijn vriendinnetje op aan de bushalte in Minsk. Plots dook er politie op. De agenten sloegen Emil en arresteerden hem voor het verdelen van illegale drugs. Hij was amper 17. Als bijverdienste was Emil aan de slag gegaan als koerier voor een online bedrijfje. Zijn werkgever had hem verteld dat de pakketjes die verdeeld werden legale rooktabak bevatten. Volgens de getuigenis van zijn moeder wist Emil niet dat hij illegale drugs transporteerde.

Na een maandenlange aanhouding kreeg Emil 10 jaar gevangenisstraf voor drugshandel. Later werd deze straf tot 8 jaar teruggebracht. De onderzoekers zochten niet verder naar de eigenaar van het bedrijf of andere verdachten. Enkel Emil werd gestraft. Hij mag zijn middelbare school niet afmaken vanuit de gevangenis. Zijn droom om aan de universiteit te beginnen, gaat zo in rook op.

Behalve Emil zitten in Wit-Rusland nog 15.000 kinderen en jongeren een lange gevangenisstraf uit voor kleine drugsmisdrijven. Ze worden slechter behandeld dan andere gevangenen en moeten zwaar werk verrichten en lange uren kloppen.

Onze oproep?

We eisen dat de overheid van Wit-Rusland Emil onmiddellijk vrijlaat en zijn strafblad wist. We vragen ook dat kinderen en jongeren niet langer in de gevangenis worden gegooid voor kleine drugsmisdrijven. Teken nu!

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de Schrijfmarathon

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw