Steun atena uit iran

Steun atena uit iran

3.647 handtekeningen van het 5000 streefdoel

Atena komt op tegen de doodstraf. Ze schreef kritische berichten over het Iraanse doodstrafbeleid op Facebook en Twitter. Ze kreeg zeven jaar gevangenisstraf.

De 30-jarige Atena droomt ervan dat de doodstraf in Iran ophoudt te bestaan. Op Facebook en Twitter leverde ze stevige kritiek op executies. Ze heeft ook al vreedzame protesten bijgewoond en flyers uitgedeeld. Eenvoudige acties in onze ogen, maar in Iran moet je daarvoor heel wat lef hebben.

In oktober 2014 werd Atena opgepakt. Daarna volgden 51 dagen in eenzame opsluiting. Tien tot elf uur per dag werd ze verhoord, meestal geblinddoekt en zonder advocaat.

Na een schijnproces dat amper een kwartiertje duurde, werd ze veroordeeld tot 14 jaar cel voor “samenzwering tegen de nationale veiligheid”, “verspreiding van propaganda tegen het systeem” en “belediging van de Opperste Leider”. Atena tekende beroep aan en haar celstraf werd gehalveerd.

In november 2016 werd Atena met veel geweld opgepakt in haar ouderlijk huis om haar celstraf uit te voeren. Begin 2018 zat ze ruim drie maanden opgesloten in een voormalige kippenfabriek, waar ze mishandeld werd. Door de slechte leefomstandigheden in de gevangenis takelt haar gezondheid met de dag af.

We roepen de Iraanse autoriteiten op om Atena Daemi onmiddellijk vrij te laten. Tijdens haar gevangenschap moet ze toegang hebben tot medische zorg.

Verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de Schrijfmarathon

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.