TUNESIË: laat Abir Moussi vrij

Wie?
Presidentskandidaat Abir Moussi uit Tunesië

Wat is er aan de hand?
Op 3 oktober 2023, enkele dagen nadat ze had aangekondigd zich kandidaat te willen stellen bij de volgende presidentsverkiezingen, werd oppositiefiguur Abir Moussi door leden van de Tunesische veiligheidsdiensten aangehouden. Zij had geprobeerd beroep aan te tekenen tegen bepaalde presidentiële decreten over de komende plaatselijke verkiezingen wegens een gebrek aan transparantie van de verkiezingsprocedure. Veiligheidsagenten pakten Abir Moussi op en brachten haar naar een onbekende locatie. Op 5 oktober werd zij door een onderzoeksrechter ondervraagd met betrekking tot een aantal aan veiligheid gerelateerde aantijgingen. De rechter besliste dat zij in voorlopige hechtenis zou blijven. De aanklachten tegen Abir Moussi zijn uitsluitend gebaseerd op de vreedzame uitoefening van haar recht op vrije meningsuiting en vreedzame samenkomst.

Wat wil Amnesty?
Amnesty wil dat de Tunesische autoriteiten Abir Moussi onmiddellijk vrijlaten en de aanklachten tegen haar intrekken.

ACHTERGROND

Abir Moussi (48) is advocaat, voorzitster van de ‘Vrije Destourpartij’ en een vooraanstaande figuur in de oppositie tegen President Kais Saied. Zij was lid van het parlement van 2019 tot 2021. Volgens haar advocaten gaat haar gezondheid sinds haar aanhouding achteruit en het zou nog erger kunnen worden gezien ze sinds 28 november in hongerstaking ging.

Riskeert de doodstraf
Op 5 oktober werd Abir Moussi door een onderzoeksrechter van Eerste Aanleg ondervraagd. Volgens de tenlastelegging zou zij ijveren om “de regeringswijze te veranderen”, “geweld op het Tunesische grondgebied te bevorderen” en “aanvallen te lanceren om onrust te bevorderen”. Verder zou zij “persoonlijke gegevens verwerken zonder toestemming van de betrokken personen” en zou zij “het recht om te werken in het gedrang brengen”. Zij riskeert de doodstraf.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

S.E. Kais Saied,
Président de la République
Route de la Goulette
Site archéologique de Carthage,
Tunesië

E: [email protected]
TW: @TnPresidency

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Tunesië
Ambassadeur Sahbi Khalfallah
Tervurenlaan 278