Tunesië: advocaat vervolgd door militaire rechtbank

Actietermijn:
01/04/2022 tot 15/05/2022

Tunesië: advocaat vervolgd door militaire rechtbank

Op 2 maart werd de vooraanstaande advocaat Abderrazak Kilani, voormalig voorzitter van de Tunesische Vereniging van Balies, opgesloten door een militaire rechtbank.

De vervolging was het gevolg van een ruzie  op 2 januari tussen hem en politieagenten die hem de toegang ontzegden tot een ziekenhuis waar hij zijn arbitrair aangehouden cliënt, de voormalige minister van Justitie Noureddine Bhiri, wilde bezoeken.

Abderrazak Kilani wordt ervan beschuldigd de openbare orde te hebben verstoord, staatsambtenaren te hebben beledigd en hun werk te hebben verhinderd.

UPDATE 05/04/2022: Abderazzak Kilani kwam eerder deze week vrij. Amnesty verwelkomt dit nieuws, maar blijft zich verzetten tegen de valse aanklachten die Abderazzak nog steeds boven het hoofd hangen. Zijn advocaat liet weten dat het onderzoek verderloopt en de volgende hoorzitting plaats zal vinden op 12 mei. Als hij schuldig bevonden wordt, riskeert hij 7 jaar cel.

Eis dat de Tunesische autoriteiten de ongegronde beschuldigingen tegen Abderrazak Kilani intrekken en een einde stellen aan de praktijk van burgers voor militaire rechtbanken te brengen.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Président de la République Kais Saied

Route de la Goulette,

Site archéologique de Carthage,

Tunisie

E: contact@carthage.tn

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Tunesië

Ambassadeur Nabil Ammar

Tervurenlaan 278

1150 Sint-Pieters-Woluwe

E: at.belgique@diplomatie.gov.tn