Thailand: stop vervolging van Sitanun Satsaksit

Actietermijn:
03/08/2022 tot 15/09/2022

Thailand: stop vervolging van Sitanun Satsaksit

Mensenrechtenactiviste Sitanun Satsaksit wil dat de autoriteiten in Cambodja en Thailand het lot en de verblijfplaats van haar broer vrijgeven. Haar broer werd in 2020 ontvoerd terwijl hij met haar aan het bellen was. De Thaise autoriteiten hebben haar aangeklaagd voor haar mensenrechtenwerk op grond van de Covid-19 noodverordeningen, die zij gebruiken om vreedzame kritiek te onderdrukken. Er is een rechtszitting gepland voor eind augustus 2022. Als ze veroordeeld wordt kan ze tot vier jaar gevangenisstraf krijgen voor twee strafzaken. Amnesty International roept de Thaise autoriteiten op alle procedures tegen Sitanun te staken, en te zorgen dat mensenrechtenverdedigers in een veilige omgeving hun werk kunnen doen.

Achtergrond

Het laatste telefoongesprek van Sitanun Satsaksit met haar jongere broer Wanchalearm werd onderbroken toen hij werd ontvoerd door onbekenden in Cambodja. Wanchalearm is zelf een sociaal en politiek activist. Hij verdween in 2020. Sitanun is onvermoeibaar als het aankomt op gerechtigheid voor haar broer. Ze wil weten waar hij is en wat er met hem gebeurd is. Dat de Thaise autoriteiten een onderzoek naar zijn verdwijning zijn gestart in maart 2022, is een rechtstreeks gevolg van Sitanuns protest.

Sitanun besloot zich uit te spreken om andere familieleden die met soortgelijke beproevingen worden geconfronteerd te helpen om gerechtigheid te krijgen en het lot en de verblijfplaats van hun familieleden te kennen na hun verdwijning. Zij heeft zich aangesloten bij campagnes van ngo’s die er bij het Thaise Huis van Afgevaardigden op aandringen een reeds lang ingediend wetsvoorstel aan te nemen dat gedwongen verdwijningen en foltering strafbaar zou maken. De wet moet kunnen leiden tot strengere maatregelen om vermoedelijke gedwongen verdwijningen te onderzoeken en te voorkomen, zowel in Thailand als daarbuiten

In een speech die ze voerde op een druk kruispunt in Bangkok drong ze erop aan dat het Thaise parlement het wetsvoorstel over gedwongen verdwijning en foltering aan zou nemen. Na de speech startte de politie een gerechtelijke procedure tegen Sitanun en anderen omdat “een groep van meer dan 25 personen een risico op verspreiding van Covid-19 met zich meebrengt”. Er lopen nog andere procedures tegen haar omdat ze op de Internationale Mensenrechtendag met een twaalftal activisten verzamelde buiten het VN-hoofdkwartier in Bangkok om petities in te dienen over de mensenrechten van o.a. Wanchalearm. Als Sitanun voor beide aanklachten wordt veroordeeld, riskeert zij een gevangenisstraf van maximaal vier jaar en een boete van 80.000 baht (ongeveer 2.250 USD).

Amnesty International heeft met bezorgdheid vastgesteld hoe sociale en politieke activisten, studenten en jongeren door de Thaise autoriteiten worden geviseerd en lastiggevallen op grond van de Covid-19-noodvorderingen.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Minister of Justice H.E. Somsak Thepsuthin

Ministry of Justice

404 ChaengWatthana Rd

Thungsong-Hong, Laksi

Bangkok 10210, Thailand

E:  [email protected]

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Thailand

Ambassadeur Apichart Chinwanno

Waterloosesteenweg 876

E:   [email protected]