Rusland: laat milieuactivist Vyacheslav Egorov vrij

Actietermijn:
01/12/2021 tot 15/01/2022

Rusland: laat milieuactivist Vyacheslav Egorov vrij

Vyacheslav Egorov is een bekend milieuactivist uit de stad Kolomna in Rusland. In 2018 leidde hij verscheidene vreedzame manifestaties tegen de bouw van een stortplaats die, volgens hem, het milieu zou aantasten. Als gevolg daarvan werd hij onrechtmatig beschuldigd en onder huisarrest geplaatst in 2019. Eind juli van dat jaar werd zijn huisarrest opgeheven en vanaf eind december 2019 kreeg hij opnieuw toegang tot het internet. Maar zijn proces liep verder.
Vyacheslav Egorov werd vervolgd voor “herhaalde overtreding van de voorschriften inzake openbare bijeenkomsten”, een inbreuk die gekend is als het 'artikel van Dadin' en in 2014 werd ingevoerd om de vrijheid van vereniging in het land in te perken.

Op 14 oktober 2021 werd Vyacheslav Egorov veroordeeld tot een jaar en drie maanden gevangenisstraf. Op het ogenblik dat de wereld inspanningen doet om oplossingen te vinden voor de klimaatcrisis moeten milieuactivisten zoals Vyacheslav steun krijgen. Rusland moet naar hen luisteren in plaats van hen op te sluiten.

Teken de petitie om de onmiddellijke vrijlating te vragen van Vyacheslav Egorov

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Igor Viktorovich Krasnov
Ul. Bolshaya Dmitrovka, 15A
Moscow, GSP-3
Russian Federation
E: center@iscmi.gov.eg

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Rusland
Ambassadeur Alexander Tokovinin
De Frélaan 66
1180 Ukkel