Rusland: Laat Andrei Pivovarov vrij

Actietermijn:
30/08/2022 tot 15/10/2022

Rusland: Laat Andrei Pivovarov vrij

Op 15 juli heeft een rechtbank in Krasnodar in het zuiden van Rusland mensenrechtenverdediger Andrei Pivovarov veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf voor "het verrichten van activiteiten van een ongewenste organisatie". De wettelijke grondslag hiervoor is in strijd met de internationale mensenrechtenverplichtingen van Rusland. Andrei Pivovarov is een politiek activist, mensenrechtenverdediger en voormalig voorzitter van de organisatie Open Rusland die opkomt voor democratie en mensenrechten. Op 31 mei 2021 werd hij in Sint-Petersburg van een vlucht gehaald. Sindsdien zit hij willekeurig vast. Andrei Pivovarov heeft geen internationaal erkend misdrijf begaan en zit enkel vast omdat hij zijn recht op vrijheid van meningsuiting en vereniging uitoefende. Hij gaat in beroep tegen zijn veroordeling.

De Russische autoriteiten moeten Andrei Pivovarov onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten.

Achtergrond

Andrei Pivovarov is een prominent Russisch mensenrechtenverdediger. De beweging Open Rusland werd opgericht met de steun van Mikhail Chodorkovski, een voormalig Russisch zakenman en politiek gevangene, die nu in het Verenigd Koninkrijk woont. De organisatie steunde oppositiekandidaten bij lokale verkiezingen en onafhankelijke journalisten, organiseerde vreedzame protesten, hielp personen die op politieke gronden werden vervolgd en verrichtte andere soortgelijke activiteiten.

Hoewel de autoriteiten aanvankelijk beweerden dat de “foreign agency”-wet enkel voor buitenlandse entiteiten zou gelden en dus geen gevolgen zou hebben voor Open Rusland, veranderden zij later hun aanpak. Activisten zoals Anastasia Shevchenko en Mikhail Iosilevich van Open Rusland werden aangehouden en vervolgd. Er is geen bewijs dat Open Rusland geweld heeft gebruikt of andere internationaal erkende misdrijven heeft begaan of gepland. Amnesty beschouwt Shevchenko en Iosilevich als gewetensgevangenen.

In maart 2021 werd tegen Andrei Pivovarov een protocol opgesteld op basis van artikel 20.33 van het wetboek van administratieve overtredingen (‘Het verrichten van activiteiten van een ongewenste organisatie’) in verband met het Moskouse congres van gemeenteambtenaren, dat volgens de politie was georganiseerd door de "ongewenste" organisatie Open Rusland.

In april 2021 werd op grond van hetzelfde artikel een administratieve zaak ingeleid tegen Andrei Pivovarov voor activiteiten in 2020, toen hij persoonlijke beschermingsmiddelen leverde aan een ambulancepost in Sint-Petersburg tijdens de coronapandemie. De autoriteiten beweerden dat hij daarbij "handelde namens de buitenlandse niet-gouvernementele organisatie Open Rusland".

Op 27 mei 2021 kondigde Open Rusland aan haar activiteiten te staken gezien de aanstaande aanscherping van de wetgeving over "ongewenste organisaties" en de vervolging van hun activisten.

Op 15 juli 2022 veroordeelde de districtsrechtbank van Krasnodar Andrei Pivovarov tot vier jaar strafkamp. Zijn advocaat ging tegen het vonnis in beroep.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Igor Victorovich Krasnov

Prosecutor General of the Russian Federation

15a Bolshaya Dmitrovka street

Moscow 125993

Russian Federation

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Rusland

Ambassadeur Alexander Tokovinin

De Frélaan 66

1180 Ukkel

Ontvang de schrijfacties per e-mail