Nicaragua: arrestaties van studenten gaat verder

Actietermijn:
01/10/2018 tot 02/11/2018

Nicaragua: arrestaties van studenten gaat verder

Studentenleiders Amaya Eva Coppens (23) & Sergio Midence (30) werden op maandag 10 september in Leon aangehouden.

In april dit jaar braken er hevige protesten los over de hervorming van sociale zekerheid in Nicaragua. Studenten en activisten kwamen massaal op straat. Op 22 april werd de hervormingsbeslissing door president Daniel Ortega teruggedraaid. Maar de bikkelharde repressie van de autoriteiten tegen manifestanten gaat gewoon verder.

Verschillende studentenleiders en activisten werden aangehouden, onder hen de Belgisch-Nicaraguaanse Amaya Eva Coppens (23). De studente geneeskunde werd samen met haar kompanen in de media onder meer beschuldigd van “terrorisme”, “brandstichting”, “aanvallen” en “illegaal bezit van wapens”. Die beschuldigingen kwamen van de politie, die Amaya en de anderen zonder aanhoudingsbevel arresteerden.

Schrijf voor 29 oktober een brief naar de Nicaraguaanse autoriteiten. Roep hen op om Amaya en andere activisten, studentenleiders en protesteerders onmiddellijk vrij te laten en hun recht op vreedzame samenkomst te respecteren.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

President of the Republic of Nicaragua

Daniel Ortega Saavedra

Frente a Palacio Nacional,

calle 4 Noroeste

Managua, Nicaragua, 11001

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade Nicaragua

Ambassadeur Mauricio Lautaro Sandino Montes

Wolvendaellaan 55, 1180 Brussel

Ontvang de schrijfacties per e-mail