MEXICO: wees transparant over strategie en aantal vermiste personen

01/02/2024 tot 15/03/2024

MEXICO: wees transparant over strategie en aantal vermiste personen

Wat is er aan de hand?
Op 14 december 2023 gaven president Andrés Manuel López Obrador en vertegenwoordigers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken informatie over de resultaten van de opsporingsstrategie voor verdwenen personen in Mexico. Deze strategie bevat een update van de telling van de vermiste personen in het hele land, bekend als het Nationaal Register van Vermiste en Verdwenen Personen (RNPDNO). De autoriteiten verminderden het aantal verdwenen en vermiste personen aanzienlijk en deelden 80.000 mensen onduidelijk in, waarbij ze erkenden dat ze niet genoeg gegevens hadden om die personen te zoeken.

Wat wil Amnesty?
Amnesty dringt er bij  Mexicaanse regering op aan om te zorgen voor transparantie en deelname van de familieleden van de verdwenen personen aan de voorbereiding van de telling.

ACHTERGROND

Het aantal vermiste personen – waaronder slachtoffers van gedwongen verdwijning –  blijft hoog in Mexico. In 2023 registreerde de Nationale Opsporingscommissie (CNB) ten minste 12.031 nieuwe gevallen van verdwenen mensen, waarvan 8.426 mannen, 3.596 vrouwen en 9 niet-geïdentificeerde personen. Volgens officiële cijfers zijn er tussen 1962 en eind 2023 in totaal 114.004 mensen geregistreerd als vermist en gedwongen verdwenen. Familieleden die naar verdwenen personen zoeken, lopen ernstige risico's zoals gedwongen verdwijning, moord, onderdrukking en bedreiging.

Protest van familie en naasten
Op 18 december protesteerden familieleden van verdwenen en vermiste personen tegen de Nationale Opsporingsstrategie, waarbij ze een gebrek aan transparantie en mogelijke manipulatie van gegevens aan de kaak stelden. Op 27 december verdedigden federale overheidsinstanties de Nationale Opsporingsstrategie. Maar in feite blijven de zorgen over de telling bestaan, alsook over de ontmanteling van de instellingen die zich bezighouden met het zoeken naar de honderdduizenden verdwenen mensen in het land.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Ministra Luisa María Alcalde Luján
Secretaría de Gobernación
Carretera Bucareli 99
Colonia Juárez, Cuauhtemoc
C.P. 06600
Ciudad de México

E: [email protected]

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Mexico
Ambassadeur Rogelio
Granguillhome Morfin