KAMEROEN: laat Dorgelesse Nguessan vrij

Actietermijn:
01/12/2022 tot 15/01/2023

KAMEROEN: laat Dorgelesse Nguessan vrij

Dorgelesse Nguessan nam in 2020 deel aan een betoging in Kameroen. Ze werd gearresteerd terwijl ze vreedzaam betoogde en kreeg 5 jaar celstraf. Dorgelesse is kostwinner en wil terug bij haar gezin zijn.

In september 2020 ging Dorgelesse voor het eerst in haar leven de straat op om te protesteren. Ze maakte zich zorgen over de groeiende armoede en wilde zich erover uitspreken. De betoging was geweldloos, maar Dorgelesse werd gearresteerd. Ze werd aangeklaagd voor ‘rebellie, samenscholing en deelname aan bijeenkomsten en openbare demonstraties’. Vanuit de gevangenis kan Dorgelesse niet meer voor haar gezin zorgen. Haar 18-jarige zoon heeft sikkelcelanemie en de familie kan moeilijk zijn medicijnen betalen.

Roep de autoriteiten van Kameroen op om Dorgelesse onmiddellijk vrij te laten.

Achtergrondinfo

Sinds 2016 hebben de Kameroense autoriteiten honderden mensen gevangen gezet enkel en alleen omdat zij hun recht op vrije meningsuiting en vreedzame vergadering uitoefenden. Een groot deel van hen deed mee aan vreedzame protesten voor meer bevoegdheden voor de Engelstalige regio's in het land en aan politieke bijeenkomsten zoals die van oppositiepartij MRC (Mouvement pour la rennaissance de Cameroun). Het merendeel van de gearresteerden zijn aanhangers zijn van de belangrijkste oppositiepartij, mensenrechtenverdedigers, demonstranten uit de Engelstalige regio, of leden van sociale bewegingen.

In juni 2022 zaten 96 van de 500 mensen die tijdens de protesten van september 2020 gearresteerd werden in de gevangenis. Ze werden berecht voor een militaire rechtbank. Dorgelesse is een van bijna 50 vreedzame demonstranten die in december 2021 werden veroordeeld wegens "opstand", "rebellie" of "het in gevaar brengen van de staatsveiligheid".

De vervolging van Dorgelesse door een militaire rechtbank is in strijd met artikel 14 van het internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten. Dat artikel garandeert het recht op "een eerlijk en openbaar proces door een bevoegd, onafhankelijk en onpartijdig gerecht dat bij wet is ingesteld". Kameroen ratificeerde dit internationaal verdrag.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Président de la
République du Cameroun
Palais Présidentiel
Yaoundé
Cameroun

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Kameroen
Ambaddadeur Daniel Evina Abe'e
Brugmannlaan 131
1190 Vorst

E: [email protected]