ISRAËL: laat sociaal werker Munther Amira vrij

Wie?
Palestijnse mensenrechtenverdediger en sociaal werker Munther Amira

Wat is er aan de hand?
Munther Amira werd op 18 december 2023 op arbitraire wijze vastgezet door het Israëlische leger. Hij wordt valselijk beschuldigd via Facebook tot geweld te hebben aangezet. Op 11 januari 2024 verlengde de Israëlische militaire rechtbank zijn administratieve aanhouding. Munther Amira lijdt aan een chronische ziekte waarvoor hij elke dag medicatie nodig heeft.

Wat wil Amnesty?
Amnesty wil dat de Israëlische autoriteiten Munther Amira onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten en dat ze hem in tussentijd de nodige medische zorg verlenen.

ACHTERGROND

Dorp ontruimd
Munther Amira (53) is een Palestijn afkomstig van het ontruimde Palestijnse dorp Deir Aban, ten zuiden van Jeruzalem. Hij moest vluchten met vrouw en kinderen. Munhter woonde in het vluchtelingenkamp Aida in Bethlehem wanneer hij op brutale wijze aangehouden werd.

Vreedzame strijd tegen apartheid en voor kinderrechten
Munther is een vooraanstaande activist en voorvechter van mensenrechten. Hij is sterk betrokken bij de geweldloze strijd van Palestijnen tegen de bezetting en het apartheidsregime van Israël. Munther is voorzitter van het bestuur van het Aida Jeugdcentrum, een grassroot-organisatie voor kinderen en jongeren van het vluchtelingenkamp Aida. Hij speelt bovendien een belangrijke rol als activist bij het Popular Struggle Coordination Committee (PSCC), een verzetsbeweging die gelooft in de kracht van het volk. De beweging doet aan burgerlijke ongehoorzaamheid, vreedzaam protest en organiseert juridische campagnes.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Major General Yehuda Fox
Central Command –
West Bank Israel Defence Forces

E: [email protected]
en [email protected]

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Israël
Ambassadeur Idit Rosenzweig-Abu
Sterrewachtlaan 40
1180 Ukkel

E: [email protected]