Griekenland: Gerechtigheid voor mensenrechtenactivist

Actietermijn:
01/05/2019 tot 10/06/2019

Griekenland: Gerechtigheid voor mensenrechtenactivist

Zak Kostopoulos, een homoseksuele activist en onvermoeibare verdediger van de rechten van de LGBTI-gemeenschap, werd in september 2018 gedood bij een gewelddadige aanval.

Opnamen tonen hoe Zak door twee mannen brutaal in elkaar werd geslagen nadat hij in het centrum van Athene een juwelierszaak was binnengegaan. De video-opnamen tonen ook hoe politieagenten de stervende Zak met geweld arresteerden. Volgens het forensisch rapport is Zak overleden ten gevolge van zijn verschillende verwondingen.

Het onderzoek vertoonde ernstige onregelmatigheden: de politie deed weinig moeite om bewijs te verzamelen, de plaats van de misdaad werd niet verzegeld en de aanvallers werden niet onmiddellijk gearresteerd. Onder invloed van de bestaande vooroordelen tegen leden van de LGBTI-gemeenschap en mensen met HIV, werd Zak geportretteerd als “een druggebruiker die de juwelierszaak binnenging om die te beroven”. Gelukkig werden die leugens doorprikt door de opnamen.

Tot nog toe werden twee burgers en vier politieagenten in beschuldiging gesteld van lichamelijk geweld dat leidde tot Zaks dood. De familie van Zak heeft een zaak aangespannen om die aanklacht te wijzigen tot doodslag.

Schrijf voor 1 juni een brief naar de Griekse autoriteiten. Eis dat alle personen die hebben bijgedragen tot de dood van Zak aansprakelijk worden gesteld. Ook moet er onderzocht worden of hun acties werden gemotiveerd door haat, discriminatie of een ander vooroordeel.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Michalis Kalogirou
Ministry of Justice, Transparency and Human Rights
96 Mesogheion Avenue
11527, Athene, Griekenland

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade Griekenland
Ambassadeur Eleftheria Galathianaki
Karmelietenstraat 10

Ontvang de schrijfacties per e-mail