Equatoriaal-Guinea: medische hulp voor activist

Actietermijn:
01/10/2019 tot 12/11/2019

Equatoriaal-Guinea: medische hulp voor activist

Mensenrechtenverdediger Joaquín Elo Ayeto uit Equatoriaal-Guinea heeft dringend medische hulp nodig in de gevangenis. Op 5 augustus deed zijn advocaat een verzoek bij de rechter voor een onmiddellijke overplaatsing naar het ziekenhuis. Hierop is nog steeds geen antwoord gekomen.

Op 25 februari 2019 werd Joaquín Elo Ayeto voor de derde keer gearresteerd. Hij zou informatie hebben over een plot om de president te vermoorden. Omdat de aanklachten tegen hem telkens veranderen lijkt het erop dat hij wordt gestraft omdat hij lid is van de oppositiepartij CPDS en werkt voor een mensenrechtenorganisatie. Tijdens zijn voorarrest werd Joaquín in de cel gemarteld. In de rechtbank liet hij zijn verwondingen zien, maar de rechter weigerde ernaar te kijken.

Joaquín mag zijn familie en advocaat al enkele weken niet zien. Er zijn grote zorgen omdat zijn gezondheid hard achteruitgaat. Hij heeft al weken last van ernstige diarree en hoge koorts. Ook heeft hij symptomen van malaria.

Schrijf voor 15 november 2019 naar de autoriteiten van Equatoriaal-Guinea. Roep hen op Joaquín Elo Ayeto onmiddellijk medische hulp te geven.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Minister of Justice, Religious Affairs & Penitentiry Institutions
Mr Salvador Ondo Ncumu
Ministry of Justice, Religious Affairs & Penitentiary Institutions
Malabo II, Frente al Ministerio de Comercio
Equatorial Guinea

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Equatoriaal-Guinea
Place Guy d'Arezzo 6
E: [email protected]

Ontvang de schrijfacties per e-mail

Logo Amnesty International