D.R. Congo: laat vreedzame activisten vrij

Actietermijn:
11/01/2022 tot 22/02/2022

D.R. Congo: laat vreedzame activisten vrij

De activisten Claude Lwaboshi Buhazi (32), Faustin Ombeni Tulinabo (26) en Serge Mikindo Waso (33), leden van de burgerbeweging Jicho la Raiya (Het Oog van het  Volk) werden op 18 februari 2021 gearresteerd in Kirotshe, in de noordelijke provincie Kivu van de Democratische Republiek Congo.

De drie activisten zouden deelnemen aan een vreedzaam protest tegen een 'onwettelijke wegentaks' en vermoedens van wanbeheer in de gezondheidszorg in Kirotshe. Zij werden beschuldigd van laster en eerroof en opgesloten in de politiepost van Kirotshe. Op 2 maart werden ze overgebracht naar de centrale gevangenis van Goma.

Door de staat van beleg in Noord-Kivu werd hun zaak naar een militaire rechtbank doorgezonden. Hun verzoek tot vrijlating werd verworpen door een militaire magistraat in Goma.

De drie zitten al 9 maanden vast enkel omwille van het vreedzaam uitoefenen van hun recht op vrije meningsuiting en hun recht om te demonstreren.

Eis hun onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Gouverneur du Nord-Kivu
Lieutenant-Général Constant Ndima
E: secretariat.cab.gp.nk@gmail.com

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van D.R. Congo
Gevolmachtigd minister Paul-Crispin Kakhozi Bin-Bulongo
Maria Van Bourgondiëstraat 30

Ontvang de schrijfacties per e-mail