CUBA: laat Luis Manuel Otero Alcántara vrij

Actietermijn:
01/12/2022 tot 15/01/2023

CUBA: laat Luis Manuel Otero Alcántara vrij

Op 11 juli 2021 zette Luis Manuel een filmpje online. Daarin zei hij dat hij van plan was om mee te doen aan demonstraties in zijn stad Havana. Nog voor hij er kon geraken werd hij gearresteerd en kreeg hij 5 jaar celstraf.

Luis Manuel Otero Alcántara is een zwarte Cubaanse kunstenaar. Hij houdt van schilderen en dansen en draagt graag felroze pakken. Waar hij niet van houdt, is Decreet 349: een Cubaanse wet die kritische kunstenaars het zwijgen wil opleggen. Luis Manuel is een van de leiders van een groep kunstenaars, journalisten en activisten die opkomen voor het recht op vrije meningsuiting. Leden van deze groep worden door de overheid in de gaten gehouden, geïntimideerd en gevangengezet. Zijn gezondheid gaat achteruit in de gevangenis. Hij heeft passende medische zorg nodig.

Roep de autoriteiten van Cuba op om Luis Manuel onmiddellijk vrij te laten.

Achtergrondinfo

Luis Manuel is een van vele honderden gewetensgevangenen in Cuba. Hij werd aangeklaagd, aangehouden en gevangengezet in het kader van de historische protesten van 11 juli 2021, toen duizenden mensen overal op het eiland de straat op gingen. Ze beoefenden hun recht op vrije meningsuiting en vreedzame samenkomst. Het was al tientallen jaren geleden dat er zulke grote protesten plaatsvonden in Cuba.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Ambassade van Cuba
Ambassadeur Yaira Jimenez Roig
Brugmannlaan 80
1190 Vorst

E:   [email protected]

Ontvang de schrijfacties per e-mail