China: vier jaar celstraf voor activist Xu Zhiyong

Actietermijn:
01/08/2020 tot 15/09/2020

China: vier jaar celstraf voor activist Xu Zhiyong

De prominente Chinese mensenrechtenactivist Xu Zhiyong is veroordeeld tot vier jaar cel. Amnesty International vindt het vonnis beschamend en eist zijn onmiddellijke vrijlating.

Een rechtbank in Peking heeft de 40-jarige jurist, oprichter van de beweging Nieuwe Burgers, veroordeeld omdat hij 'groepen mensen zou hebben aangezet tot het verstoren van de openbare orde'.

Xu werd in juli 2013 opgepakt. Zijn beweging ijvert voor een transparante overheid en strijdt tegen corruptie en ander machtsmisbruik. Twee andere activisten stonden eerder al voor het gerecht, drie collega's gingen hen in december 2013 voor en maandag 3 februari 2014 volgen er nog vier. Er kunnen celstraffen tot meer dan tien jaar worden opgelegd.

"Dit is een beschamend maar voorspelbaar oordeel", aldus Roseann Rife van Amnesty International. "China laat opnieuw de angst regeren in plaats van de wet. De Communistische Partij van president Xi Jinping heeft het monopolie over het politieke proces en treedt streng op tegen iedereen die zich daar tegen uitspreekt. De vervolging van activisten laat zien hoe bang de regering is voor een roep tot verandering."

Schrijf voor 15 september een brief naar de autoriteiten in China en roep hen op om Xu Zhiyong vrij te laten.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Director Li Dengquan
Linyi Shi Public Security Bureau
7 Shanghai Lu, Lanshan Qu
Linyi Shi, Shandong Sheng
People’s Republic of China

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van China
Ambassadeur Mr. Zhongming Cao
Tervurenlaan 443
1150 Sint-Pieters-Woluwe
E: chinaemb_bel@mfa.gov.cn