Cambodja: laat vakbondsleider Chhim Sithar vrij

Actietermijn:
10/01/2023 tot 15/02/2023

Cambodja: laat vakbondsleider Chhim Sithar vrij

Chhim Sithar, de leider van de Labor Rights Supported Union (LRSU) van Khmer-werknemers bij NagaWorld, is opnieuw gearresteerd omdat ze haar borgvoorwaarden zou hebben geschonden. Zij en haar advocaten waren niet geïnformeerd over deze voorwaarden.

Roep de Cambodjaanse autoriteiten op Chhim Sithar vrij te laten en alle aanklachten tegen haar in te trekken. Chhim Sithar wordt uitsluitend vastgehouden wegens haar werk als mensenrechtenverdediger.

Achtergrond

Chhim Sithar, 34 jaar oud, is het tweede kind van zes en heeft vier broers en één zus. Ze helpt haar 57 jaar oude oom die leukemie heeft, haar 65 jaar oude moeder en haar 33 jaar oude broer. Sithar heeft een bachelordiploma economische informatica.

Sithar werkt sedert 2007 bij NagaWorld en werd in 2010 voorzitster van de vakbond LRSU. Op 3 januari 2022 werd Sithar beschuldigd van ‘opruiing om een strafbare daad te plegen’ op basis van de artikelen 494 en 495 van het Strafwetboek. Zij werd met geweld gearresteerd op 4 januari 2022. Ze werd meegetrokken aan de hals en in een auto geduwd door politieagenten in burger, toen ze probeerde om zich aan te sluiten bij een staking in Phnom Penh. Ze bracht 72 dagen door in voorhechtenis en kwam pas in maart onder voorwaarden vrij.

Sithar werd op 26 november 2022 opnieuw gearresteerd toen ze terugkeerde naar Cambodja vanuit Australië waar ze andere vakbondsleiders had ontmoet. Tegelijkertijd kwam er een rapport van Human Rights Watch uit waarin Sithar zich uitsprak tegen de repressieve tactieken van de Cambodjaanse regering. Zij werd gearresteerd omdat ze haar borgvoorwaarden zou hebben geschonden. Zij en haar advocaten werden niet geïnformeerd over die voorwaarden met betrekking tot reizen, en ze hadden daarover navraag gedaan. Nadat ze in maart 2022 op onder voorwaarden vrijkwam en vóór haar reis naar Australië was Sithar reeds twee keer zonder problemen naar Thailand gereisd.

Voordat ze gearresteerd werd, vertelde Sithar aan Amnesty International: “Ze vertelden me dat het niet makkelijk is om de strijd aan te gaan met Naga, omdat die zo groot zijn en over veel geld beschikken. Maar als niemand de moeilijke strijd aangaat, hoe kunnen we dan iemand ter verantwoording roepen en hoe kunnen we dan hopen om andere gevechten te winnen?”

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Prime Minister Hun Sen
Office of the Prime Minister
Jok Dimitrov Boulevard, Phnom Penh,
Cambodia

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Ambassade van Cambodja
Ambassadeur Sakal Nong
Tervurenlaan 264 A
1150 Sint-Pieters-Woluwe

E: [email protected]

Ontvang de schrijfacties per e-mail