BELGIË: maak een einde aan de opvangcrisis

01/01/2024 tot 15/02/2024

BELGIË: maak een einde aan de opvangcrisis

Wie?
Meer dan 2.600 mensen die in België asiel aanvragen.

Wat is er aan de hand?
Al meer dan twee jaar sleept de opvangcrisis aan in ons land. Het resultaat: duizenden mensen werden maandenlang aan hun lot overgelaten. Ook nu wachten er nog meer dan 2.600 mensen op de plaats waar ze recht op hebben. Nu de winter officieel begonnen is, laat de koude zich voelen.

Wat wil Amnesty?
Amnesty wil dat de Belgische regering alle nodige maatregelen neemt om de opvangcrisis op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld door het spreidingsplan te activeren en door bijstand te verlenen aan lokale besturen die extra opvangplaatsen creëren.

ACHTERGROND

Te traag en te weinig
Meer dan twee jaar geleden, nog voor de eerste mensen op straat dreigden te belanden, trokken verschillende organisaties aan de alarmbel met de boodschap: zorg voor meer opvangplaatsen. De regering gaf er geen gehoor aan. Met mondjesmaat kwamen er plaatsen bij, maar telkens te traag en te weinig.

Er zijn oplossingen
De Belgische wet voorziet sinds 2016 nochtans een oplossing: het spreidingsplan. Het plan werd bij wet verankerd en verplicht steden en gemeenten volgens een eerlijke verdeelsleutel mensen op te vangen. Het plan zag het licht nadat er in 2015 veel meer mensen dan voorheen in ons land asiel aanvroegen. In 2015 slaagde de regering er wel in om voldoende opvang te voorzien en lokale besturen daarbij te ondersteunen. Die steun werd daarna geschrapt. De regering zou nu het spreidingsplan kunnen activeren en lokale besturen opnieuw de nodige steun kunnen bieden.

STUUR EEN OPROEP NAAR:

Eerste Minister Alexander De Croo
Wetstraat 16

E: [email protected]

STUUR EEN KOPIE NAAR:

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie
Nicole de Moor
Lambermontstraat 2

E: [email protected]

Ontvang de schrijfacties per e-mail