Steun Yiliyasijiang uit China

ZIJN AFKOMST

WIE? Yiliyasijiang Reheman (26), student

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Yiliyasijiang is verdwenen en zit waarschijnlijk in een heropvoedingskamp omdat hij een Oeigoer is, een Turkse etnische minderheid in China.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Yiliyasijiang en zijn vrouw Mairinisha verwachtten hun tweede kindje toen Yiliyasijiang spoorloos verdween. Het jonge stel bouwde samen aan een nieuwe toekomst terwijl ze in Egypte studeerden. Maar in juli 2017 werd hun leven verwoest, toen China de Egyptische regering opdroeg om bijna tweehonderd Oeigoeren uit te leveren. Yiliyasijiang was één van hen.

Sindsdien zoekt Mairinisha naar haar man. Van vrienden hoorde ze dat Yiliyasijiang was teruggestuurd naar de Chinese provincie Xinjiang. Ze vermoedt dat hij in een van de geheime heropvoedingskampen zit, waar de overwegend islamitische Oeigoeren gehersenspoeld worden door Chinese overheidspropaganda. De Chinese regering heeft al ongeveer 1 miljoen Oeigoeren opgesloten in heropvoedingskampen.

ONZE OPROEP

We roepen de Chinese president op om Yiliyasijiang Reheman en de anderen in de kampen onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.