Polen: Stop intimidatie tegen activiste

Polen: Stop intimidatie tegen activiste

277 handtekeningen van het 1000 streefdoel

Elżbieta Podleśna is een vastberaden activiste en mensenrechtenverdediger in Polen. Al jaren komt ze op tegen haat en discriminatie en vecht ze voor rechtvaardigheid en gelijkheid in Polen.

Op 6 mei viel de politie in alle vroegte binnen in het huis van Elżbieta. Ze kwam net terug van een Amnesty-bezoek aan België en Nederland. De politie beweerde dat ze posters vonden van Maria met de LGBT-regenboogvlag. Ze arresteerden Elżbieta, hielden haar verschillende uren vast en namen haar laptop, mobiele telefoon en geheugenkaarten in beslag. Ze verdenken haar van “beledigen van religieuze overtuigingen”.

Het mag geen misdrijf zijn om deze posters te hebben, te maken of te verspreiden. Iedereen mag zich uitdrukken – dat recht hebben we allemaal dankzij het recht op vrijheid van meningsuiting. Maar nu hangt Elżbieta tot twee jaar cel boven het hoofd als ze schuldig wordt bevonden voor deze absurde aanklacht. Er zijn verschillende juridische procedures tegen haar hangende. Dit is nog maar eens een voorbeeld van de constante intimidatie waarmee ze te maken krijgt omwille van haar vreedzaam activisme.

Elżbieta geeft niet toe aan deze intimidatie en zal niet zwijgen. Wij ook niet.

Sluit je bij ons aan en dring er bij de Poolse Minister van Binnenlandse Zaken op aan dat hij de aanklacht tegen Elzbieta Podlesna voor “belediging van religieuze overtuigingen” onmiddellijk laat vallen, dat Elzbieta haar vreedzame acties mag verderzetten zonder intimidatie en represailles van de autoriteiten.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.