Bibliotheken, cultuurhuizen en dienstencentra

Lokale bibliotheken, dienstencentra en cc's zijn ideale partners om een publieke schrijfstand in te richten en op een veilige manier samen te schrijven. Hier vind je de nodige inspiratie voor een coronaproof schrijfmarathon op maat van jouw publiek.

Zelfs in deze ongewone tijden willen we iedereen de kans geven om mee te doen aan de Schrijfmarathon en gedurende december zoveel mogelijk brieven te schrijven tegen onrecht. Samen schrijven zal dit jaar wellicht een andere invulling krijgen, maar er zijn alternatieven genoeg. Bibliotheken, dienstencentra en cultuurcentra kunnen hun vaste publiek aanmoedigen om deze keer van thuis uit mee te schrijven, ze kunnen een coronaproof schrijfstand inrichten of een online schrijfactie organiseren.

Bekijk hier ons videoverslag van de Schrijfmarathon van vorig jaar:

Schrijven werkt!

Strafvermindering voor Yasaman

De Iraanse Yasaman Aryani was één van de jongeren voor wie we vorig jaar schreven. Ze werd veroordeeld tot 16 jaar cel omdat ze gelooft dat vrouwen moeten kunnen kiezen wat ze dragen. Na meer dan 1 miljoen brieven en kaartjes van over de hele wereld, werd haar celstraf begin februari 2020 teruggebracht naar 9 jaar en 7 maanden, waarvan ze 5,5 jaar moet uitzitten. Maar ieder jaar in de gevangenis is er één te veel, daarom blijft Amnesty actievoeren voor haar onmiddellijke vrijlating.

Een schrijfactie organiseren in 5 stappen

1. Kies een Moment voor je schrijfevent

De Amnesty Schrijfmarathon vindt plaats van 1 tot en met 31 december. Selecteer alvast een specifieke datum of meerdere data op jullie activiteitenkalender.

TIP: 10 december is Internationale Dag van de Mensenrechten.

2. Bedenk een geschikt format

Zet ons schrijfpakket in de kijker en moedig je publiek aan om van thuis uit mee te schrijven, richt een schrijfstand in met het materiaal uit het schrijfpakket en organiseer het zo dat bezoekers op een veilige afstand van elkaar kunnen schrijven, of nodig je vaste publiek uit voor een online schrijfwebinar (met een streepje muziek, een spreker of in de vorm van een leesclub, ...).

3. Bestel een gratis schrijfpakket

Bestel hier jouw gratis schrijfpakket! Daarin vind je achtergrondinfo over de mensen voor wie we schrijven, voorbeeldbrieven, solidariteitskaartjes, balpennen en affiches. Kortom, alles wat je nodig hebt om mensen aan het schrijven te krijgen.

4. Promoot je schrijfmarathon

Wij helpen je graag om jouw initiatief voluit in de kijker te zetten. Wil je in het gemeenteblad, op de website, in de nieuwsbrief of via sociale media promo voeren voor de Schrijfmarathon? Op onze promopagina vind je al het nodige beeldmateriaal, logo’s, een perstekst, hashtags en voorbeeldposts voor sociale media.

5. Tel alle brieven & stuur ze op

Voorzie een brievenbus aan je schrijfstand om de brieven en kaartjes in te deponeren. Laat bezoekers de brieventeller uit het schrijfpakket inkleuren, dat werkt motiverend! Vul na afloop het totale aantal brieven en kaartjes per case in op de scorekaart in het pakket en stuur dit met alle geschreven brieven en kaartjes naar ons Amnesty-kantoor in Brussel. Wij zullen alle aantallen optellen en ervoor zorgen dat de brieven terechtkomen bij de juiste bestemmeling. Op die manier staan wij in voor de verzendkosten naar het buitenland en houden we een deelname aan de Schrijfmarathon zo eenvoudig mogelijk.

MEER WETEN?

Wil jij met jouw lokale ontmoetingsplaats ook meedoen aan de grootste mensenrechtencampagne ter wereld? Maar weet je niet goed waar te beginnen en wil je nog even persoonlijk van gedachten wisselen? Dan kan je steeds terecht bij onze medewerker Cara Allonsius:

E: cara.allonsius@amnesty-international.be
T: 02 669 37 37