Meet & Greet met Agnès Callamard en Germain Rukuki

op maandag 29 november is er een unieke ontmoetingsavond met Amnesty’s nieuwe secretaris-generaal Agnès Callamard en de pas vrijgekomen Burundese mensenrechtenverdediger Germain Rukuki. wees erbij!

Eind november komt Agnès Callamard naar België om haar toekomstvisie te delen met de Belgische Amnesty-supporters, voor het eerst sinds haar aantreden als Amnesty’s secretaris-generaal. Ook activist Germain Rukuki, die vrijkwam na vele wereldwijde protestacties tegen zijn opsluiting, is van de partij om Amnesty-supporters toe spreken.

WIJZIGING: Dit bijzondere ontmoetingsmoment vindt plaats online op maandag 29 november om 20:00 uur. Rekening houdend met de nieuwe maatregelen en de coronacijfers die de foute kant opgaan, kunnen we het fysieke evenement in Brussel helaas niet laten doorgaan.

Wie is Agnès Callamard?

Agnès Callamard trad in maart 2021 aan als nieuwe secretaris-generaal van Amnesty International. Callamard, die de Franse nationaliteit heeft, is een gerenommeerde mensenrechtenexpert die een bijzondere internationale carrière heeft uitgebouwd in de internationale mensenrechten- en humanitaire sector. Voordat ze het roer overnam bij Amnesty International, was ze de Speciale VN-Rapporteur op het gebied van buitengerechtelijke executies en leidde ze baanbrekende onderzoeken zoals dat over de moord op de Saudische journalist Jamal Khashoggi. Ze werkte eerder al voor Amnesty, van 1995 tot 2001, als kabinetschef van de toenmalige secretaris-generaal Pierre Sané.

Wie is Germain Rukuki?

Germain Rukuki is een mensenrechtenactivist uit Burundi. In juli 2017 werd hij door tientallen leden van de veiligheidsdienst opgepakt in zijn huis. Zijn vrouw was toen hoogzwanger. Rukuki werd een klein jaar later veroordeeld tot 32 jaar celstraf. Alle aanklachten waren verzonnen. De Burundese autoriteiten wilden alleen maar zijn mensenrechtenwerk, onder andere zijn verzet tegen folterpraktijken in zijn land, in de kiem smoren. Dit onrecht deed honderdduizenden mensen wereldwijd in de pen kruipen om Rukuki’s vrijlating te eisen tijdens Amnesty’s Schrijfmarathon in 2020. Het heeft gewerkt: zes maanden later mocht hij zijn kleine, propvolle cel verlaten. De papa van drie kan nu eindelijk zijn jongste zoon zien, die na zijn arrestatie in 2017 werd geboren.

Ik ben vereerd de rol van secretaris-generaal op mij te mogen nemen en mensenrechten te verdedigen, zij aan zij met Amnesty-supporters over de hele wereld.” - Agnès Callamard, aan de start van haar mandaat

Dit evenement wordt georganiseerd door Amnesty International in partnerschap met de

VUB ('De wereld heeft je nodig')