Nonhle Mbuthuma uit Zuid-Afrika

Nonhle voert actie tegen mijnbouwbedrijven die haar grond willen. Ze wordt met de dood bedreigd.

SCHRIJF VOOR NONHLE UIT ZUID-AFRIKA: MET DE DOOD BEDREIGD OMDAT ZE HAAR GROND NIET AFSTAAT VOOR MIJNBOUW

Wie?

Nonhle Mbuthuma

Waarom schrijven?

WAT IS ER AAN DE HAND?

Al generaties lang leeft de familie van Nonhle Mbuthuma een boerenbestaan aan de prachtige, ruige zuidoostkust van Zuid-Afrika. Nu wordt dat bestaan bedreigd. Mijnbouwbedrijven willen in hun gebied titanium opgraven. Nonhle is bang dat zij en honderden families in hun omgeving hun grond zullen kwijtraken en dat het gebied wordt vervuild.

Ruim tien jaar geleden zette ze daarom met een paar anderen een organisatie op die zich verzet tegen mijnbouw. “Ik vecht niet voor mezelf, maar voor mijn gemeenschap en de komende generaties”, zegt ze.

Nonhle’s verzet is gevaarlijk. Ze ontvangt bedreigingen en in 2016 werd haar collega Sikhosiphi ‘Bazooka’ Rhadebe vermoord door twee mannen die zich voordeden als politieagenten. Hij stond bovenaan een dodenlijst waarop ook Nonhle staat. Nonhle gaat sindsdien van de ene schuilplaats naar de andere.

onze oproep

We roepen de Zuid-Afrikaanse autoriteiten op om Nonhle te beschermen en onderzoek te voeren naar bedreigingen die zij en anderen die actievoeren tegen mijnbouw ontvangen.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.