Live-ontmoeting met Colombiaanse Mensenrechtenverdedigers in Antwerpen

woensdag 12 juni om 19.30 uur

te gast bij Mundana:  Paardenmarkt 74, 1000 Antwerpen

De ondertekening van de Vredesakkoorden in oktober 2016 betekende jammer genoeg niet het einde van het geweld in Colombia. Om de drie dagen wordt in dat land een mensenrechtenactivist vermoord. Niet alleen sociale leiders, landrecht- en milieuactivisten, maar ook vakbondsleden lopen gevaar, in een land waar de ongelijkheid en straffeloosheid de mensenrechtencrisis bestendigen.

De documentaire Tierra de Lucha, pas van de montagetafel van FOS, brengt het verhaal van vier werknemers: een huishoudster in Medellín, een arbeider op een rietsuikerplangage in Cali, een landbouwer in de Caucaregio en een jonge syndicalist in Bogotá. Wat ze gemeen hebben is hun dagelijkse strijd voor hun rechten, ondanks de tegenslagen, de onderdrukking van de overheid, werkgevers en gewapende groepen.

We verwelkomen op woensdag 12 juni de Colombiaanse activisten Erlendy Cuero en Liliana Paola van AFRODES. Zij schetsen de precaire situatie voor de mensenrechten in het Colombia van vandaag en getuigen uit eerste hand wat het betekent om mensenrechtenactivist in Colombia te zijn en hoe hard de strijd is voor gerechtigheid voor Bernardo Cuero, Afro-Colombiaans leider en landrechtenactivist die op 7 juni 2017 werd vermoord, nadat de Colombiaanse staat hem beschermingsmaatregelen had geweigerd.

Deze mensenrechtenavond wordt georganiseerd door AMNESTY INTERNATIONAL BELGIË i.s.m. AFRODES -Asociación Nacional de Afrocolombianos Desplazados- en FOS.

gratis toegang - talen : Spaans en Nederlands

Schrijf je in

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.