Steun Me Nam uit Vietnam

Steun Me Nam uit Vietnam

65 handtekeningen van het 5000 streefdoel

Me Nam werd tot tien jaar cel veroordeeld wegens “propaganda”. Zo wordt ze gestraft voor haar kritische blogs, waarin ze stevig van leer trekt tegen de overheid.

Onder het pseudoniem Me Nam (“Moeder Paddenstoel”) schrijft Nguyen Ngoc Nhur Quynh al twaalf jaar kritische blogs over de Vietnamese regering.

De autoriteiten deden alles om de blogs te stoppen: ze sloten Me Nams reisbureau, arresteerden Me Nam regelmatig en bedreigden haar. Politieagenten sloegen haar meermaals in elkaar als ze deelnam aan demonstraties. De intimidatie zorgde ervoor dat haar man in 2010 van haar scheidde. Maar Me Nam bleef schrijven. “Wie zal zich uitspreken als ik het niet doe?”, zei ze daarover.

Ze schreef totdat ze in 2017 werd veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf, in een rechtszaak die slechts één dag duurde. Me Nam is erg ziek en krijgt in de gevangenis niet de geneesmiddelen die ze nodig heeft. In februari werd ze overgeplaatst naar een gevangenis die negenhonderd kilometer van haar moeder en kinderen is verwijderd. Ze mag geen persoonlijke post ontvangen.

We roepen de Vietnamese autoriteiten op om Me Nam onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Mensenrechtenverdedigers mogen niet worden opgepakt voor hun vreedzame activisme.

teken de petitie

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.