Zeven Chinese activisten vrijgelaten
Goed nieuws

Zeven Chinese activisten vrijgelaten

26 januari 2016

Zeven Chinese activisten werden op 21 januari vrijgelaten. Ze waren op 14 december 2015 opgepakt toen ze bijeen waren gekomen voor de rechtbank waar de hoorzitting tegen mensenrechtenadvocaat Pu Zhiqiang plaatsvond.

Zhang Zhan, Wang Su'e, Qu Hongxia, Ran Chongbi, Wen Rengui en Sheng Lanfu zaten vast op verdenking van ‘ruzie zoeken en het uitlokken van moeilijkheden’, een aanklacht die de Chinese autoriteiten vaak gebruiken om de vrije meningsuiting te onderdrukken. Li Meiqing werd een week later opgepakt toen het vonnis tegen Pu werd uitgesproken.

De detentie van de zeven vond plaats in een periode dat in China een klopjacht op advocaten werd gehouden. Pu Zhiqiang zat toen al een jaar in voorarrest. Eind 2015 kreeg hij drie jaar gevangenisstraf opgelegd omdat hij kritiek uitte op leden van de regering. Pu vertegenwoordigde onder anderen de bekende Chinese kunstenaar Ai Weiwei en was advocaat in vele andere gevoelige mensenrechtenzaken.

Amnesty heeft onlangs een spoedactie uitgestuurd voor de vrijlating van de zeven activisten. Help ook mensen in nood, doe mee met onze spoedacties!