Wereldrecord in naam van Chinese mensenrechtenactivisten

04 juni 2008

'The World's largest flaming image using candles' staat vanaf vandaag op naam van Amnesty International Vlaanderen. Met 26.105 brandende kaarsen vormde de mensenrechtenorganisatie haar eigen logo: de kaars met prikkeldraad.

De Grote Markt van Sint-Truiden werd vandaag omgetoverd in een ware vuurzee. Maar liefst 130 vrijwilligers waren nodig om de grootste afbeelding met kaarsen te ontbranden. Na meer dan twee uur zweten werd rond 22u30 de laatste kaars ontstoken door burgemeester Ludwig Vandenhove en Amnesty-voorzitter Eva Brems. De afbeelding was 73 meter lang en 42 meter breed –dat is groter dan twee basketbalvelden naast elkaar.

De officiële getuigen, burgemeester Ludwig Vandenhove en gerechtsdeurwaarder Marcel Smeets, keken ernaar en zagen dat het goed was. De recordpoging levert Amnesty International Vlaanderen een plaatsje in het befaamde Guinness Book of World Records.

Vandaag, 4 juni, is het precies 19 jaar geleden dat de Tiananmen-protesten bloedig werd neergeslagen door de Chinese overheid. Met het wereldrecord wil Amnesty International alle Chinese mensenrechtenactivisten van toen en nu een hart onder de riem steken. In aanloop naar de Olympische Spelen in Peking worden mensenrechtenactivisten het zwijgen opgelegd door de Chinese autoriteiten.

Op de actie stonden vandaag 4 dossiers centraal:

• Hu Jia begon als AIDS-activist, maar breidde zijn actieterrein uit naar andere mensenrechtenkwesties. Ondanks langdurig huisarrest bleef hij mensenrechtenschendingen in het kader van de Spelen aankaarten. In april 2008 werd hij veroordeeld tot 3,5 jaar cel. Zijn vrouw en baby staan onder huisarrest.

• Journalist Shi Tao werd in 2005 veroordeeld tot 10 jaar cel omdat hij een e-mail met overheidsrichtlijnen over de herdenking van Tiananmen doorstuurde naar iemand in Amerika.

• Het restaurant en huis van Ye Guozhu werden afgebroken om plaats te maken voor Olympische gebouwen. Hij kreeg hiervoor geen compensatie. Ye voerde hevig protest tegen dergelijke gedwongen huisuitzettingen. Hij werd in 2004 veroordeeld tot 4 jaar cel en werd meermaals gemarteld.

• Tot op heden hebben de slachtoffers van het Tiananmen-bloedbad nog geen gerechtigheid gekregen. De Tiananmen Moeders vragen een publiek debat, een onafhankelijk onderzoek, vervolging van de schuldigen en compensatie voor de slachtoffers. Amnesty voert actie voor de Tiananmen Moeders omdat hun dagelijkse werking systematisch door de overheid wordt gedwarsboomd.

Speciaal voor deze en alle andere mensenrechtenactivisten heeft Amnesty International 26.105 kaarsen aangestoken.

"Na het doven van de straatverlichting was het resultaat onbeschrijflijk mooi. Op de tonen van Imagine van John Lennon genoten vrijwillgers en de talrijk opgedaagde toeschouwers met volle teugen," zegt Lore Van Welden, woordvoerster van Amnesty International Vlaanderen. "De aanwezigen namen tevens een moment stilte in acht voor de vele slachtoffers van de zware aardbeving in China."

"Deze stunt was slechts mogelijk door de steun en inspanningen van de stad Sint-Truiden en sociaal tewerkstellingproject De Vlaspit uit Scherpenheuvel," besluit Lore Van Welden.