Goed nieuws

VS: egyptenaar vrijgelaten

15 januari 2008

Sameh Khouzam werd op 15 januari 2008 vrijgelaten uit de gevangenis van Pennsylvania, vijf dagen nadat een federaal rechter de VS-regering had bevolen om zijn uitwijzing naar Egypte tegen te houden. Amnesty International vreesde dat hij het risico zou lopen op foltering of andere mishandeling indien hij zou teruggestuurd worden.

Ondanks een uitspraak in 2004 van de rechtbank dat het "waarschijnlijker wel dan niet" was dat Sameh Khouzam zou gefolterd worden bij terugkeer naar Egypte, waren de VS-autoriteiten van plan om hem terug te sturen op basis van geheime diplomatieke garanties van de Egyptische autoriteiten dat hij niet zou gefolterd worden. In zijn uitspraak vond de rechter dat de VS-regering de uitwijzing niet kon doorvoeren omdat de diplomatieke garanties niet aan een onpartijdig onderzoek onderworpen waren. Sameh Khouzam en zijn advocaten hebben nooit details van deze diplomatieke garanties gezien.

De rechter vond dat Sameh Khouzam "op een buitengewone manier had aangetoond dat hij het slachtoffer was geweest van de Egyptische politie" en stelde dat "zelfs de President van de Verenigde Staten heeft niet de bevoegdheid om het recht, om gevrijwaard te worden van foltering, te slachtofferen op het altaar van buitenlandse betrekkingen."