VS: dringend onderzoek nodig naar politieoptreden Ferguson

VS: dringend onderzoek nodig naar politieoptreden Ferguson

19 augustus 2014

Er moet snel een grondig, onafhankelijk en onpartijdig onderzoek komen naar de beschuldiging dat een politieagent een ongewapende tiener doodschoot in de Amerikaanse stad Ferguson. Ook moet het hardhandige politieoptreden tegen de protesten die daarop volgden worden onderzocht. Amnesty stuurde twaalf waarnemers naar Ferguson.

Na het doodschieten van Michael Brown, een ongewapende Afro-Amerikaanse tiener, is in Ferguson, Missouri een uiterst gespannen situatie ontstaan. Amnesty dringt er bij de autoriteiten op aan een snel en grondig onderzoek in te stellen en de situatie niet verder te laten escaleren.

Buitensporig geweld

Het gebruik van buitensporig geweld om een eind te maken aan demonstraties is onaanvaardbaar. De politie in Ferguson moet zich houden aan de grondwet van de VS en aan de internationale normen inzake het gebruik van geweld en vuurwapens. De inwoners moeten vreedzaam hun recht op vrije meningsuiting kunnen uitoefenen en de politie mag journalisten niet beletten hun werk te doen.

Volgens internationale wetgeving mogen politieagenten alleen maar vuurwapens inzetten als dat echt niet anders kan om mensenlevens te redden. Iedere politieagent die buiten zijn boekje is gegaan moet daarvoor verantwoording afleggen en vervolgd worden als daar voldoende reden voor is.

Amnesty stuurde op 13 augustus een brief naar de politie van Ferguson. Daarin wordt grote bezorgdheid uitgedrukt over het neerschieten van Michael Brown en over het gebruik van traangas en rubberkogels bij een betoging op 11 augustus waarbij geprotesteerd werd tegen zijn dood .

Amnesty stuurt waarnemers naar Ferguson

De Amerikaanse Amnesty afdeling stuurde gisteren twaalf waarnemers naar Ferguson om het optreden van de politie en de demonstranten te monitoren, getuigenissen te verzamelen, en steun te bieden aan de plaatselijke gemeenschap. Onder de delegatie bevinden zich ook trainers die lokale activisten kunnen adviseren over methodes van vreedzaam protest. De delegatie zal in Missouri blijven totdat ze een duidelijk beeld heeft van de situatie ter plekke en de lokale activisten voldoende heeft getraind in het beschermen van hun mensenrechten.

Sinds 14 augustus is een team waarnemers aanwezig in Ferguson, Missouri om het optreden van de politie en de demonstranten te monitoren, getuigenissen te verzamelen, en steun te bieden aan de plaatselijke gemeenschap. Volg hun verhaal op Storify.

[View the story "Amnesty live in #Ferguson" on Storify]