Venezuela: Toenemend politiek geweld bedreigt rechtsstaat

Venezuela: Toenemend politiek geweld bedreigt rechtsstaat

01 april 2014

Venezuela stevent af op een crisis zolang de verschillende politieke groeperingen in het land de mensenrechten blijven schenden.

Amnesty brengt vandaag een rapport uit over de kritieke situatie Venezuela. Het beschrijft de mensenrechtenschendingen die zijn begaan bij de massademonstraties die in februari van dit jaar begonnen.

Bij de demonstraties zijn 37 mensen gedood en meer dan 550 mensen gewond geraakt, onder wie 120 gewonden door vuurwapens.

Zo nam op 19 februari de 23-jarige student Geraldine Moreno deel aan een demonstratie in de Venezolaanse stad Valencia. Een officier van de Nationale Garde zou een rubberen kogel op haar gezicht hebben afgeschoten op een afstand van 30 cm. Geraldine overleed drie dagen later in het ziekenhuis.

Volgens cijfers van de Venezolaanse autoriteiten van 27 maart zijn meer dan 2.157 mensen opgesloten tijdens de protesten. De overgrote meerderheid is inmiddels vrijgelaten, maar moet nog wel terechtstaan.

Amnesty ontvangt berichten dat de veiligheidsdiensten met buitensporig geweld reageren op de protesten. Zo zouden de troepen met scherp schieten en demonstranten martelen. Ook verzamelde Amnesty bewijs over mensenrechtenschendingen begaan door pro-regeringsgroeperingen, demonstranten en individuen.

Zolang de verschillende partijen niet om de tafel gaan zitten en zonder respect voor mensenrechten en de rechtsstaat doorgaan met hun strijd, zal het dodental blijven oplopen. Alle beschuldigingen van mensenrechtenschendingen moeten onmiddellijk en grondig worden onderzocht en de daders moeten worden berecht.

Amnesty roept de Venezolaanse regering op een Nationaal Mensenrechtenplan op te stellen. Dit plan moet tot standkomen door een nationale dialoog aan te gaan met alle partijen en de samenleving.

Het rapport Venezuela: Human Rights at risk amid protests is momenteel alleen nog beschikbaar in een Spaanstalige versie. Binnenkort verschijnt een Engelse versie op de website.