Update: Tep Vanny nog steeds onterecht in de cel

Update: Tep Vanny nog steeds onterecht in de cel

07 februari 2018

Het Cambodjaanse Hooggerechtshof handhaaft de veroordeling van landrechtenactiviste Tep Vanny tot 30 maanden celstraf.

"De uitspraak van vandaag toont nogmaals dat de Cambodjaanse rechterlijke macht niet onafhankelijk kan oordelen en als marionet van de regering dient. Tep Vanny is een moedige activiste die niets anders deed dan op vreedzame wijze voor haar gemeenschap opkomen. Ze moet onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijkomen en geen 2,5 jaar cel uitzitten, zegt James Gomez, Amnesty International's Directeur voor Zuidoost-Azië en de Pacifische eilanden.

"De strafprocedure tegen Tep Vanny was al gebrekkig van bij het begin. Ze staat symbool voor de vreedzame strijd voor rechtvaardigheid in Cambodja en net daarom is de overheid vastberaden haar uit het straatbeeld te houden. Ze zetten hiervoor alle mogelijke middelen in.”

"De uitspraak van vandaag weerspiegelt slechts het topje van de ijsberg. De Cambodjaanse regering en Premier Hun Sen reageerden steeds repressiever op elke vorm van kritiek die zich stelde tijdens het voorbije jaar. De wereld moet wakker worden, beseffen wat er in Cambodja gebeurt en de regering ertoe dwingen een andere richting in te slaan: weg van repressie en richting respect voor mensenrechten. Zeker met de algemene verkiezingen in juli in aantocht."

Achtergrond

Op 23 februari 2017 veroordeelde Phnom Penhs rechtbank van eerste aanleg Tep Vanny voor "opzettelijk geweld met verzwarende omstandigheden " volgens Artikel 218 van het Cambodjaanse strafrecht. Haar straf bestond uit tweeënhalf jaar cel, gebaseerd op haar vreedzame deelname aan een protest in maart 2013 voor de woning van Premier Hun Sen. Het protest vroeg om vrijlating van een van de arbitrair gearresteerde leden van de Boeung Kak Lake-gemeenschap.

Tep Vanny werd een boete van vijf miljoen Cambodjaanse Riel (ongeveer 1 000 EUR) opgelegd. Daarbovenop moest ze ook compensatiegeld betalen aan de aanklagers die beiden leden zijn van het Phnom Penhs Daun Pehn militaire politiedistrict: vier miljoen Riel aan de ene en vijf miljoen Riel aan de andere. Op de dag van de uitspraak werd er eveneens geweld gebruikt door de militaire politie tegen de vreedzame supporters die in solidariteit buiten aan het gerechtsgebouw stonden te wachten.

Op 27 juli 2017 oordeelde het Hof van Beroep in Phnom Penh dat haar celstraf en boetes gehandhaafd bleven.

Tep Vanny is een gewetensgevangene die al 541 dagen arbitrair vastzit.

Steun Vanny in haar strijd – ga over tot actie! Samen vragen we de Cambodjaanse overheid om mensenrechtenverdediger Tep Vanny onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten en alle aanklachten die tegen haar lopen te laten vallen.

Teken de petitie