Uitzetting van Roma verhinderd
Goed nieuws

Uitzetting van Roma verhinderd

26 september 2011

Na protest van mensenrechtenorganisaties en buitenlandse ambassades is de gedwongen uitzetting van Roma uit Baia Mare, Roemenië, niet doorgegaan. De uitzettting was gepland op 5 september.

Op 23 augustus kondigde de burgemeester van Baia Mare, een stad in het noordwesten van Roemenië, aan "honderden" Roma te gaan verdrijven uit vier delen van de stad. Iedere Roma die niet geregistreerd was in Baia Mare, zou teruggestuurd worden naar de plaats van herkomst. Volgens lokale media zou de uitzetting starten op 5 september.

In reactie op de plannen riepen Amnesty International en de organisaties Roma CRISS en Sanse Egale duizenden activisten uit de hele wereld op om de lokale autoriteiten en de Roemeense regering te vragen de uitzetting te stoppen. De Amerikaanse ambassade in Boekarest verklaarde op 31 augustus: "Wij treden de woorden van Amnesty International en anderen bij die zeggen dat deze uitzettingen en vernielingen niet mogen worden uitgevoerd. Ambassadeur Gitenstein hoopt dat de burgemeester van Baia Mare zal proberen om de huisvestingvan alle inwoners van Baia Mare te verbeteren , met respect voor de rechten van iedereen." De Amerikaanse ambassadeur bezocht Baia Mare op 19 september en ontmoette er de lokale autoriteiten en leden van de Roma-gemeenschappen in kwestie.

Pilootproject gestart

Op 13 september berichtte de krant Adevărul de Seara dat een delegatie van het ministerie van Openbaar Bestuur en Binnenlandse Zaken en het ministerie van Arbeid, Gezin en Sociale Bescherming op bezoek was in Baia Mare. De werkgroep zoekt naar manieren om de situatie van de Roma-gemeenschappen in Baia Mare te verbeteren en het stadsbestuur te ondersteunen. Volgens de krant bezocht de delegatie de Roma-gemeenschappen in kwestie om informatie te verzamelen als reactie op de bezorgdheid van de Europese Commissaris voor Justitie en Binnenlandse Zaken, Viviane Reding, en van Amnesty International. De burgemeester van Baia Mare zou een pilootproject voorgesteld hebben voor de integratie van Roma in Baia Mare. Hij zei: "We zullen ongeveer 400 woningen bouwen op drie hectare grond. De huizen krijgen alle nodige nutsvoorzieningen (elektriciteit, water, gas) en de stad zal zorgen voor vervoer van en naar de kleuterscholen en andere scholen in Baia Mare."

De burgemeester van Baia Mare reageerde ook per brief aan een aantal Amnesty-activisten. In de brief zegt hij dat de lokale overheden de nationale wetgeving en internationale normen inzake mensenrechten zullen respecteren in hun aanpak van de informele nederzettingen.

Amnesty International is verheugd dat twee weken na de geplande datum voor de ontruiming geen enkel individu of familie werd verdreven of woningen werden gesloopt. Het stadsbestuur van Baia Mare heeft echter nog niet officieel bevestigd dat alle uitzettingen van de baan zijn. Amnesty International zal de situatie dus nauwgezet blijven opvolgen.