Twitter blijft tekortschieten in het online beschermen van vrouwen

Twitter blijft tekortschieten in het online beschermen van vrouwen

07 december 2021

Twitter doet nog steeds niet genoeg om vrouwen en non-binaire gebruikers te beschermen tegen online geweld en misbruik, zo blijkt uit een nieuwe analyse van Amnesty International.

De Twitter Scorecard beoordeelt hoe de implementatie door Twitter verloopt van een reeks aanbevelingen om misbruik van vrouwen en non-binaire personen op het sociale media-platform aan te pakken.

Ondanks enige vooruitgang, die voortvloeit uit de aanbevelingen in Amnesty’s Scorecard uit 2020, moet Twitter veel meer doen om het online misbruik van vrouwen of gemarginaliseerde groepen aan te pakken. Het bedrijf heeft slechts één van de tien aanbevelingen in het rapport volledig geïmplementeerd. Er werd weinig vooruitgang geboekt bij het verbeteren van de transparantie rond het proces voor contentmoderatie en beroepsprocedures.

‘Twitter komt belofte niet na’

“Ondanks onze herhaalde oproepen om hun platform te verbeteren, komt Twitter zijn beloften nog steeds niet na om gebruikers met een verhoogd risico op online misbruik te beschermen”, zegt Michael Kleinman van de Amerikaanse sectie van Amnesty International. “Voor een bedrijf dat als missie heeft om ‘iedereen de kracht te geven om ideeën te creëren en die zonder barrières te delen’, is het overduidelijk geworden dat vrouwen en gemarginaliseerde groepen onevenredig te maken krijgen met bedreigingen van hun online veiligheid.”

Uit onderzoek dat in opdracht van Amnesty is uitgevoerd, blijkt ook dat vrouwen die actiever zijn op het platform, meer kans hadden op online misbruik dan degenen die minder actief waren. 40 procent van de vrouwen die het platform meer dan één keer per dag gebruikten, meldden dat ze misbruik hebben ervaren, terwijl 13 procent van vrouwen die het platform minder dan één keer per week gebruiken hier last van heeft.

Wel heeft Twitter de hoeveelheid informatie die beschikbaar is via hun helpcentrum en rapporten over transparantie uitgebreid. Ook startte het bedrijf nieuwe bewustmakingscampagnes, werd het beleid over haatdragend gedrag uitgebreid en verbeterde het de analysemechanismen en privacy- en beveiligingsfuncties. Hoewel dit belangrijke stappen zijn, zijn de problemen nog niet opgelost.

Reactie van Twitter

In een reactie op dit rapport liet Twitter weten: “We zijn vastbesloten om publiekelijk te experimenteren met oplossingen om de fundamentele problemen aan te pakken waarmee onze gebruikers worden geconfronteerd en hen in staat te stellen hun eigen ervaring te beheren. Hoewel veel van deze veranderingen niet direct worden vastgelegd in uw scorekaart, zijn we van mening dat deze verbeteringen uiteindelijk onze meest kwetsbare gemeenschappen in staat zullen stellen om vaker en zonder angst gebruik te maken van hun vrije meningsuiting, een doel dat we delen met Amnesty.”

Meer maatregelen nodig

Toch moet Twitter meer doen om ervoor te zorgen dat vrouwen en non-binaire personen – evenals alle andere gebruikers – het platform kunnen gebruiken zonder bang te hoeven zijn voor misbruik. Als bedrijf heeft Twitter de maatschappelijke verantwoordelijkheid en morele verplichting om concrete stappen te zetten om het veroorzaken van of bijdragen aan mensenrechtenschendingen te voorkomen.

“Het lijkt er keer op keer op dat Twitter er niet in slaagt om effectieve oplossingen te bieden voor de schade die het platform vrouwen of gemarginaliseerde groepen berokkent”, zegt Michael Kleinman. “Omdat onze wereld tijdens de coronapandemie steeds afhankelijker is geworden van digitale ruimtes, is het van cruciaal belang dat Twitter de online ervaringen van alle gebruikers, ongeacht hun identiteit, verbetert.”