Twitter biedt vrouwen nog altijd onvoldoende bescherming tegen online geweld en misbruik
Persbericht

22 september 2020

Twitter doet, ondanks herhaalde beloften, nog altijd niet genoeg om vrouwen te beschermen tegen online geweld en beledigingen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Amnesty International.

Amnesty bracht de omvang van het probleem voor het eerst onder de aandacht in 2018, met het Toxic Twitter-rapport. Sindsdien evalueren we met de Twitter Scorecard in welke mate het bedrijf een reeks aanbevelingen heeft uitgevoerd om het geweld tegen vrouwen op het platform te counteren. Er is vooruitgang, en dat is positief, maar Twitter moet veel meer doen om het probleem aan te pakken. Het bedrijf heeft maar één van de tien concrete aanbevelingen volledig uitgevoerd; en in het transparanter maken van zijn omgang met meldingen van misbruik was er beperkte vooruitgang.

“Twitter doet nog altijd niet genoeg om de stortvloed van geweld tegen vrouwen op het platform in te dijken. Ons onderzoek toont dat, ondanks enige vooruitgang, Twitter nog altijd tekortschiet in het beschermen van vrouwelijke gebruikers, met als gevolg dat veel vrouwen zwijgen of aan zelfcensuur doen op het platform”, zegt Rasha Abdul Rahim, codirecteur van Amnesty Tech.

“We hebben duidelijke, simpele stappen aangegeven die Twitter kan zetten om van het platform een veiliger plek te maken waarop vrouwen hun mening kwijt kunnen. Twitter kan en moet meer doen om vrouwen te beschermen tegen misbruiken.”

Sinds het rapport Toxic Twitter in 2018 werd uitgebracht, heeft Amnesty International voortdurend gehamerd op de omvang van het geweld dat vrouwen op Twitter moeten ondergaan, onder meer in Argentinië, India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ondertussen bleven vrouwen getuigen over het geweld dat zij ervaren op Twitter en over het uitblijven van een adequate respons van het bedrijf daarop.

Het niet aflatende geweld dat vrouwen op het platform te verduren krijgen, ondermijnt hun recht om zich op een evenwaardige wijze, vrij en zonder angst te uiten. Dit geweld is grotendeels intersectioneel en treft onevenredig zwaar vrouwen uit etnische en religieuze minderheidsgroepen, gemarginaliseerde kastes, lesbische, biseksuele en transgender vrouwen – maar evenzeer non-binaire personen – en vrouwen met een beperking.

“Als je Tamil bent, een vrouw uit een gemengde kaste, en je uitspreekt tegen het discriminerende kastensysteem in India, dan blijkt dat op Twitter een explosieve cocktail te zijn”, zegt de Indiase auteur en activiste Meena Kandasamy.

“Ik ontvang een stroom van racistische en misogyne beledigingen, dreigingen met verkrachting inbegrepen. Twitter lijkt altijd achter de feiten aan te lopen en reageert te traag op de verschillende vormen van geweld die vrouwen moeten slikken. Twitter is een krachtige plaats om onze mening te uiten, maar Twitter moet meer doen om zijn platform op te kuisen en het tot een veilige plaats voor vrouwen te maken.”

Amnesty International heeft Twitter concrete aanbevelingen gedaan om op een meer verantwoordelijke manier om te gaan met mensenrechten. Daarvan hebben we er tien uitgelicht die volgens ons essentieel zijn om het online geweld tegen vrouwen aan te pakken. De Twitter Scorecard gebruikt een stoplichtsysteem voor de evaluatie van de vooruitgang die Twitter maakt bij het uitvoeren van de aanbevelingen, die gaan over transparantie, meldingsmechanismen, en een uitbreiding van de beveiligings- en privacyfuncties. Rood betekent dat de aanbeveling niet werd uitgevoerd; geel duidt aan dat de uitvoering lopende is; en groen betekent dat de aanbeveling volledig werd uitgevoerd.

Doordat Twitter belangrijke data niet vrijgeeft, is het moeilijk om de volle omvang van het probleem in te schatten. Twitter geeft bijvoorbeeld nog altijd geen gedetailleerde gegevens per land over meldingen van misbruiken. Evenmin verschaft het data over het aantal gebruikers dat specifieke vormen van beledigende taal meldt, beledigingen op basis van gender of ras bijvoorbeeld. Twitter geeft ook geen details vrij over het aantal content-moderatoren die het gebruikt, en hoe die hun werk doen in de verschillende landen en talen.

Het platform moet transparanter zijn over de automatische processen die het creëert en hanteert om online geweld tegen vrouwen op te sporen. Twitter heeft details vrijgegeven over de manier waarop het algoritmes gebruikt om desinformatie te bestrijden tijdens de huidige COVID-19-pandemie. Dezelfde transparantie moet er ook komen in de toepassing van de algoritmes om beledigende tweets aan te pakken.

Twitter heeft gelukkig op sommige vlakken vooruitgang geboekt. Het heeft de beroepsprocedure verbeterd, door beter uit te leggen hoe de procedure werkt en hoe beslissingen worden genomen. Het bedrijf kreeg code geel voor zijn inspanningen om gebruikers bewuster te maken van privacy- en beveiligingsfuncties en gebruikers te doen inzien welke schade dergelijk online geweld veroorzaakt.

Twitter heeft de verantwoordelijkheid om mensenrechten te respecteren, waaronder het recht om vrij van discriminatie en geweld te leven en het recht op vrijheid van expressie en op vrije meningsuiting.

“Twitter heeft alle mogelijkheden om veranderingen door te voeren die er echt toe doen voor de miljoenen vrouwen die gebruik maken van het platform”, zegt Michael Kleinman, directeur van het Silicon Valley Initiative van Amnesty International.

“Twitter-ceo Jack Dorsey moet de daad bij het woord voegen en laten zien dat hij zich echt wil engageren om van Twitter een voor vrouwen veiliger plaats te maken. We zullen blijven aandringen bij het bedrijf tot we veranderingen zien die werkelijk aantonen dat geweld tegen vrouwen niet geoorloofd is op het platform.”

Reactie van Twitter

In een reactie op ons onderzoek erkende Twitter dat het meer moet doen. Het bedrijf vindt dat het door moderatie door mensen in combinatie met het gebruik van technologie, in staat is meer proactief op te treden tegen online geweld. Het opsplitsen van data per land of regio kan leiden tot verkeerde interpretaties en kan een misleidende indruk geven van het probleem, beweert Twitter.

Amnesty erkent dat inderdaad context belangrijk is, maar niets weerhoudt Twitter ervan om data te voorzien van context. De mensenrechtenplichten van het bedrijf vereisen dat Twitter transparant is over de manier waarop het meldingen van geweld en misbruik behandelt.