Turkije: gerechtelijke beslissing om Amnesty-voorzitter in de cel te houden is onbegrijpelijk
Persbericht

22 november 2017

Een rechtbank in Istanboel besliste vandaag 22 november 2017 om Taner Kiliç, de voorzitter van Amnesty Turkije, in de gevangenis te houden.

John Dalhuisen, Amnesty’s directeur voor Europa en Centraal-Azië, reageert: “De advocaten van de verdediging en onafhankelijke experts waren vandaag vernietigend voor de claims van de openbare aanklager. Alle beschikbare bewijzen tonen de onschuld van Taner aan, maar niettemin werd hij deze avond opnieuw teruggestuurd naar de overbevolkte cel waar hij al meer dan vijf maanden verblijft.”

"Alle beschikbare bewijzen tonen de onschuld van Taner aan, maar niettemin werd hij deze avond opnieuw teruggestuurd naar de overbevolkte cel waar hij al meer dan vijf maanden verblijft.”

“De beslissing van de rechtbank om dit bewijsmateriaal van tafel te vegen en Taner in de cel te houden, is onbegrijpelijk. Alweer een gemiste kans om dit groteske onrecht een halt toe te roepen. Wij geven echter niet op en blijven strijden voor zijn vrijlating. De absurde aanklacht tegen hem en de zogenaamde Istanbul10 moet ongedaan gemaakt worden.”

Eis de vrijlating van de mensenrechtenverdedigers