Turkije: ontzetting nadat ‘gefantaseerde beschuldigingen’ zijn geaccepteerd door hof
Persbericht

18 oktober 2017

De ongefundeerde aantijgingen tegen 11 mensenrechtenverdedigers, waaronder de directeur en voorzitter van Amnesty International in Turkije, zouden allemaal moeten zijn verworpen. Dat zegt Amnesty International nadat de rechter in Istanboel de aanklachten tegen hen ontvankelijk heeft verklaard.

“De aanklacht van betrokkenheid bij ‘terroristische’ activiteiten wordt niet ondersteund door enig bewijs. Door deze aanklacht te accepteren laat het Hof in Istanboel de kans schieten om deze groteske rechterlijke blunder recht te zetten”, zegt John Dalhuisen van Amnesty International.

“Dit is een politiek gemotiveerde vervolging die is gericht op het aan banden leggen van het werk van sommige van Turkije’s meest prominente mensenrechtenverdedigers.

Hoorzittingen

Op 25 oktober vindt de eerste hoorzitting van de 11 mensenrechtenverdedigers plaats in Istanboel. Taner Kilic, voorzitter van Amnesty International Turkije, moet zich ook verantwoorden voor de rechter voor een aparte aanklacht op 26 oktober 2017.

Amnesty International stuurt waarnemers naar beide hoorzittingen.

Mensenrechtenverdedigers in de cel

Op 5 juli zijn tien Turkse activisten gearresteerd, waaronder Idil Eser, de directeur van Amnesty International in Turkije. Een maand eerder werd de voorzitter van Amnesty International in Turkije, Taner Kilic, gearresteerd. In de aanklacht die ontvankelijk werd verklaard, staat dat ze worden beschuldigd van lidmaatschap van verschillende ‘terroristische organisaties’. Hierop staat een maximumstraf van vijftien jaar cel.

Op 4 oktober heeft de openbare aanklager in Istanboel een aanklacht ingediend tegen de tien activisten, waaronder Taner. Voor Taner betekent dit dat hij niet alleen op 26 oktober terecht staat maar ook op 25 oktober voor zijn aandeel in de “Buyukada case”. Taner is hierbij toegevoegd als verdachte omdat de openbaar aanklager stelt dat hij op de hoogte was van de voorbereidingen van de Buyukuda workshop en dat hij in contact stond met Idil en een andere activist.