Turkije had mijntragedie kunnen voorkomen

Turkije had mijntragedie kunnen voorkomen

15 mei 2014

De Turkse regering moet zo snel mogelijk een onderzoek opstarten naar de rampzalige explosie in de steenkoolmijn van Soma, zegt Amnesty International. Dat onderzoek moet dieper ingegaan op de gevaarlijke werkomstandigheden in de mijnsector, waar eerder al over bericht werd.

“Dit is een tragedie die vermeden had moeten worden. De lange voorgeschiedenis van ongelukken in Turkse mijnen doet vragen rijzen over de veiligheid van de mijnwerkers. Het is ronduit schokkend dat de regering recent nog de vraag van parlementsleden negeerde, die opriepen om arbeidsongevallen in de mijnen nader te onderzoeken. De regering speelt met mensenlevens,” zegt Andrew Gardner, die voor Amnesty onderzoek voert naar Turkije.

Volgens de laatste berichtgeving vielen er zo’n 245 dodelijke slachtoffers, nadat een hevige explosie zich dinsdag voordeed in de mijn van Soma, in het westen van Turkije. Daarbij zouden ook zo’n 80 gewonden gevallen zijn. Op het moment van de explosie waren zo’n 800 mijnwerkers aanwezig op de site. Er wordt dan ook verwacht dat het dodental verder zal oplopen.

De mijn behoort tot het bedrijf Soma Kömür Ýþletmeleri A.Þ, een onderdeel van Soma Holding, de grootste producent van steenkool in Turkije.

Voorstel voor onderzoek verworpen

Het is niet de eerste keer dat een ongeval in de Turkse mijnen zoveel levens eist. In 1992 kwamen 263 kompels om bij een explosie in de provincie Zonguldak, aan de Zwarte Zee.

Vorig jaar diende een parlementslid van de republikeinse oppositiepartij CHP een voorstel in dat opriep om arbeidsongevallen in de Soma-provincie nader te onderzoeken. Het voorstel kreeg de steun van alle drie de oppositiepartijen, maar de regerende AK-partij van premier Erdogan stemde tegen. Amper twee weken geleden werd het voorstel zo naar de prullenbak verwezen.

“De Turkse autoriteiten moeten onmiddellijk de oorzaken van de explosie onderzoeken. Er moet een compensatieregeling worden uitgewerkt voor de overlevenden van de ramp en de families van de slachtoffers. Soma Holding moet daarbij haar volledige medewerking verlenen en de resultaten van het onderzoek moeten nadien openbaar worden gemaakt,” besluit Andrew Gardner.