Tsjetsjeense politicus dreigt familie van activist te onthoofden

Tsjetsjeense politicus dreigt familie van activist te onthoofden

03 februari 2022

De Tsjetsjeense politicus Adam Delimkhanov heeft familieleden van mensenrechtenactivist Abubakar Yangulbaev met de dood bedreigd. In een video dreigde hij met onthoofding.

‘De Russische autoriteiten moeten onmiddellijk een onpartijdig en onafhankelijk onderzoek starten naar deze doodsbedreiging’, zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Het kan nooit aanvaardbaar zijn dat een machtig lid van het Russische federale parlement zo'n verklaringen aflegt. De autoriteiten moeten ervoor zorgen dat de familie van Abubakar Yangulbaev wordt beschermd.’

Dreiging met onthoofding

Adam Delimkhanov is een hooggeplaatste Tsjetsjeense politicus die in een video de doodsbedreigingen uitte tegen de familie van advocaat Abubakar Yangulbaev. Hij wil daarmee angst inboezemen bij iedereen die de leiders van Tsjetsjenië wil bekritiseren.

Op 1 februari 2022 deelde Delimkhanov een video op Instagram waarin hij de familie van Abubakar Yangulbaev expliciet noemde. Hij zei: ‘We zullen je achtervolgen totdat we je hoofd afhakken en je vermoorden’. Diezelfde dag uitte Ramzan Kadyrov, het hoofd van de Tsjetsjeense Republiek, ook doodsbedreigingen tegen de familie van Yangulbaev.

‘Ondertussen is het Kremlin ofwel niet bereid om dit soort bedreigingen voor de mensenrechten in Tsjetsjenië te beteugelen, ofwel is het bewust medeplichtig aan deze daad. De federale Russische autoriteiten hebben in ieder geval hun onverschilligheid getoond’, zegt Struthers.

Achtergrond

Op 20 januari 2022 drongen zeker zeven gewapende mannen het appartement binnen van Zarema Musaeva en haar echtgenoot, de gepensioneerde federale rechter Saydi Yangulbaev in Nizhnii Novgorod in Centraal-Rusland. De mannen spraken Tsjetsjeens en een van hen stelde zich voor als lid van het Tsjetsjeense ministerie van Binnenlandse Zaken. Musaeva werd naar Tsjetsjenië gebracht en daar in hechtenis genomen. Later werd bekend dat ze 15 dagen vast moet zitten op beschuldiging van ‘vandalisme’.

De volgende dag uitte Ramzan Kadyrov een expliciete doodsbedreiging tegen de familie. Op zijn Telegram-kanaal verklaarde hij dat de familie van Yangulbaev ‘wacht op een plek in de gevangenis of onder de grond’ en dat zijn familieleden ‘niet langer vrij zullen kunnen rondlopen en kunnen genieten van het leven’ omdat ze de eer van Tsjetsjenen ‘diep kwetsen’. Kadyrov beschuldigde de familie er ook van ‘terrorisme’ te steunen.

Op 23 januari 2022 uitte Kadyrov nieuwe bedreigingen, deze keer tegen Igor Kalyapin, voorzitter van het Comité tegen Foltering en lid van de Presidentiële Raad voor de Mensenrechten, en tegen Elena Milashina, onderzoeksjournalist van de onafhankelijke krant Novaya Gazeta. Kadyrov noemde hen ‘terroristen en handlangers van terroristen’ en drong er bij de federale autoriteiten op aan om ze op te sluiten. Kalyapin en Milashina zijn mensenrechtenverdedigers die herhaaldelijk kritiek leverden op het Tsjetsjeense leiderschap en de grove mensenrechtenschendingen in de regio aankaartten.